امارات متحده عربی پس از هفت سال «سفیر به ایران می‌فرستد»

6

وزارت خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه ۳۰ مرداد از بازگشت سیف محمد الزعابی، سفیر این کشور به تهران و از سرگیری وظایف او طی روزهای آینده خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است که اتخاذ این تصمیم «هم‌راستا با تلاش‌های امارات متحده عربی برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران» و در ادامه رایزنی‌های پیشین بین وزیران خارجه دو کشور مبنی‌بر «ارتقای سطح نمایندگی‌های دیپلماتیک تا سطح سفیر» صورت گرفت.

در این بیانیه همچنین بر اهمیت تقویت مناسبات دو کشور به منظور «تحقق منافع مشترک» و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه تاکید شده است.

امارات متحده عربی در دی‌ماه ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان، سفیرش در تهران را فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد.

بازگشت سفیر امارات به پایتخت ایران در شرایطی است که کویت نیز به‌تازگی و شش سال پس از فراخواندن سفیر خود از تهران به نشانه همبستگی با عربستان سعودی، سرانجام سفیر جدیدی در ایران منصوب کرد.

بیشتر در این باره:

عربستان: مبنای قضاوت ما درباره رئیسی عملکرد اوست ولی خامنه‌ای حرف آخر را می‌زند

ریاض پس از حمله طرفداران رهبر جمهوری اسلامی به سفارت عربستان در تهران در دی ۱۳۹۴ روابط خود را با تهران قطع کرد. امارات و کویت نیز در همان زمان همراه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفیران خود را از تهران فراخواندند و سطح روابط با ایران را تنزل دادند.

یک مشاور ارشد دولت امارات روز ۲۴ مرداد گفته بود که ابوظبی همچنان در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به‌طور جدی نگران است، اما می‌خواهد برای یافتن راه‌ حل‌های دیپلماتیک سخت تلاش کند.

ایران و امارات دارای اختلافات ارضی نیز هستند و امارات همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

در چند سال اخیر و به‌ویژه با افزایش تنش‌ها بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، علاوه بر بخش‌هایی از عراق، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز هدف حملات پهپادی یا موشکی قرار گرفته‌اند.

گزارش‌های مختلف این حملات را به گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند.

در همین حال، حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران، در هفته‌های گذشته از اعلام آمادگی عربستان برای مذاکره با ایران در «فاز علنی و سیاسی» خبر داده بود.

اواسط تیرماه روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارشی از نشست محرمانه مقامات ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی در شرم الشیخ مصر پرده برداشته بود که هدف از آن بررسی راه‌های مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی ایران بود.

بر اساس این گزارش، مقامات اردن نیز در کنار مقامات اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، مصر، امارات متحده عربی و بحرین در این نشست محرمانه با مقامات سنتکام حضور داشتند که با توجه به ترکیب کشورهای شرکت‌کننده امری بی‌سابقه به‌شمار می‌رفت.