امیرعبداللهیان چگونگی پاسخ به اسرائیل را در حوزه اختیارات سپاه پاسداران دانست

8

همزمان با گزارش رسانه‌های اسرائیل در خصوص بسته ماندن ۲۸ سفارتخانه اسرائیل در کشورهای مختلف در ارتباط با تهدید احتمالی ناشی از جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به دمشق از «تنبیه» اسرائیل سخن گفت و آن را در حوزه نیروهای نظامی دانست.

دبیر کل گروه حزب‎‌الله نیز دوشنبه گفت اسرائیل و آمریکا می‌دانند «پاسخ ایران به حمله اسرائیل در دمشق در راه است.»

روزنامه یدیعوت آحرونوت دوشنبه ۲۰ فروردین گزارش داد: «در ادامه آماده‌باش در تمامی سفارتخانه‌های اسرائیل در جهان، پس از تهدید جمهوری اسلامی ایران به گرفتن انتقام از کشته شدن افسران ارشد سپاه پاسداران در حمله منسوب به اسرائیل در هفته گذشته در دمشق، دفاتر نمایندگی و سفارت‌خانه‌های اسرائیلی که از جمعه ۱۷ فروردین موقتا تعطیل شدند، فعلا بسته باقی مانده‌اند.»

یوآو گالانت (ایستاده) در کنار بنیامین نتانیاهو

بیشتر در این باره:

گالانت: برای پاسخ به هر سناریویی از طرف ایران تدارک لازم را دیده‌ایم

به نوشته یدیعوت آحرونوت، هنوز معلوم نیست که این مراکز سیاسی اسرائیل در جهان تا کی بسته خواهند ماند.

وزارت خارجه اسرائیل تخلیه این مراکز دیپلماتیک را رد کرده اما تدابیر احتیاطی را توصیه اکید به دیپلمات‌های خود در منطقه و جهان اعلام کرده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه در نخستین سفر به سوریه پس از کشته شدن محمدرضا زاهدی، مدعی شد که آمریکا به اسرائیل برای حمله دوشنبه گذشته در دمشق «چراغ سبز» نشان داده بود.

محمدرضا زاهدی فرمانده نیروی قدس در حوزه سوریه و لبنان در حمله موشکی منسوب به اسرائیل در ۱۳ فروردین علیه ساختمانی در جنب سفارت جمهوری اسلامی ایران از پای درآمد.

حسین امیرعبداللهیان گفت آمریکا «باید مسئولیت‌پذیر» باشد زیرا حمله اسرائیل «با استفاده از هواپیماها و موشک‌های آمریکایی انجام شد» و «صفحه جدیدی از نقض عمدی و آشکار تعهدات و حقوق بین‌الملل بود.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکراتی که یکشنبه با رهبران عمان در مسقط انجام داد، وارد دمشق شد.

او در نشست خبری در کنار همتای سوری خود، فیصل مقداد، گفت اسرائیل «تنبیه خواهد شد» اما «چگونگی پاسخ به اسرائیل، در میدان تعریف شده و چگونگی آن روشن می‌شود.»

در ادبیات مقام‌های حوزه دیپلماسی جمهوری اسلامی، «میدان» اشاره به نیروهای نظامی،‌ بخصوص سپاه پاسداران، دارد.

حسین امیرعبداللهیان در این دیدار «ساختمان جدید کنسولی ایران در دمشق» را افتتاح کرد و همچنین با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نیز دیدار کرد.

اسرائیل رسما مسئولیت حمله یادشده را برعهده نگرفته اما برخی مقامات اسرائیلی به رسانه‌های آمریکا گفته بودند ساختمانی که هدف قرار گرفت، مقری برای فعالیت‌های نیروی قدس بود و یک «هدف نظامی مشروع» به حساب آمد.