انتشار ویدئوهای تازه از اعتراضات در تهران و شهرهای دیگر در آخرین ساعات شب

1

آواز اعتراضی «بلاچا» ایرانیان در بوردو فرانسه

یکشنبه ۲۲ اکتبر، ایرانیان در بسیاری از کشورهای جهان از ژاپن و استرالیا تا اروپا و آمریکا و کانادا به همبستگی با شش هفته اعتراضات پی در پی داخل ایران به پاخاستند. شهر بوردو فرانسه از جمله مکان‌های گردهمایی بود.

Social embed from instagram

  • اعتراضات خیابان شریعتی تهران؛ «از داخل ماشین‌ها شعار می‌دهند»

    Social embed from instagram

     

  • حمله تند روزنامه دولت ایران به تجمع عظیم ضدحکومت در برلین

    در حالی که روز گذشته اعتراضات به حکومت ایران در داخل و خارج ادامه یافت، اغلب روزنامه‌های صبح ایران، این موضوع را در پوشش خبری خود نگنجاندند.

    در این میان، تنها چند رسانه‌ها وابسته به حکومت در گزارش‌های کوتاهی به تظاهرات ۲۲ اکتبر برلین پرداخته‌اند. برآورد می‌شود دستکم ۸۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در این تجمع ضد حکومت شرکت کردند، تظاهراتی بی‌سابقه در تاریخ ایرانیان خارج کشور که به دعوت حامد اسماعیلیون برگزار شد.

    روزنامه ایران، ارگان دولت در مطلبی با عنوان «فرو ریختن دیوار توهم در برلین» نوشت «برنامه‌ریزی‌های گسترده و هزینه‌کردهای کلان برای برپایی یک نمایش ضدایرانی در برلین، به یک شکست تمام‌عیار بدل شد.»

    روزنامه ایران این تجمع را که پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های غیر فارسی زبان داشت، «شکست مفتضحانه» و «اردوکشی ضدانقلاب» دانست.

    روزنامه دولت جمهوری اسلامی همچنین شرکت‌کنندگان را «پناهندگان سیاسی، اخلاقی و اعتقادی خارج‌نشین و براندازان» خواند که با ترفندهایی از جمله «تأمین هزینه‌های بلیت قطار و هواپیما، اجاره اتوبوس، گروه‌‌بندی‌های درون‌شبکه‌ای و راه‌اندازی اردوهای سیاسی و آلمان‌گردی» به پایتخت آلمان سفر کردند.

    روزنامه ایران در نتیجه‌گیری خود نوشت «این تجمع نصف و نیمه هم، شکست بیرونی، در کنار سلسله شکست‌های داخلی را برای براندازان و ضدانقلاب رقم زد.»

    روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران هم تجمع برلین را «سیاست تجزیه ایران» خواند و تهدید کرد «این تجمع برای آلمان‌ها گران تمام خواهد شد.»

    روزنامه وابسته به سپاه مدعی شده که یک آلمانی هم در اعتراضات اردبیل بازداشت شده و این کشور اروپایی را «میزبان سفرای اروپایی حامی اغتشاش در ایران» خواند.

    حکومت جمهوری اسلامی اعتراضات ایران را «آشوب»، «اغتشاش» و «ناشی از دخالت خارجی» می‌داند.

    ایران
    روزنامه جوان

    حامد اسماعیلیون: «ما همه رویایی داریم»

    Social embed from instagram

     

  • واکنش‌ها به توییت رابرت ملی درباره تظاهرات معترضان ایرانی

    رابرت مَلی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، شنبه شب در توییتی نوشت: «تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای اطراف جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که به طور مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند تا دولت‌شان به کرامت و حقوق انسانی آنها احترام بگذارد.»

    نازنین بنیادی، هنرپیشه و مدافع حقوق بشر، ساعتی بعد بدون اشاره مستقیم به آقای مَلی در توییتی نوشت: «روشن بگویم، معترضان در ایران فقط برای اینکه دولت به کرامت و حقوق انسانی آنها احترام بگذارد تظاهرات نمی‌کنند. آنها می گویند “مرگ بر دیکتاتور” و “مرگ بر جمهوری اسلامی”. آنها دنبال اصلاحات نیستند. آنها خواهان پایان حکومت مذهبی هستند. به همین سادگی.»

    امین سوفیامهر، پژوهشگر فلسفه سیاسی، اما مستقیما در پاسخ توییت آقای مَلی نوشت: «این مسلما یک قرائت گمراه کننده از درخواست ایرانی‌هاست. بگذارید پوست کنده بگویم شاید جا بیافتد. کسی که قربانی تجاوز است هرگز خواستار احترام به کرامت خود نمی‌شود. ما خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستیم. همین. پس حرف در دهان ما نگذارید.»

    Social embed from twitter

     

  • یادبود مهسا امینی در تظاهرات ونکوور

    Social embed from instagram

     

  • اعتراض شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به بازداشت آموزگاران

    حمید رحمتی که به گفته شورا بیست روز پیش بازداشت شد
    Image caption: حمید رحمتی که به گفته شورا بیست روز پیش بازداشت شد

    شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان از بازداشت شمار دیگری از آموزگاران در روزهای اخیر خبر داده است.

    به گفته این شورا غلامرضا اصغری معلم بازنشسته در استان اردبیل روز ۳۰ مهر، اسماعیل خدایاری دبیر زبان در قزوین روز یکشنبه ۲۴ مهر، و پیروز نامی دبیر کانال صنفی فرهنگیان استان خوزستان در روز شنبه ۳۰ مهر بازداشت شده اند.

    این شورا همچنین می نویسد که حمید رحمتی، معلم اهل شهرضا بیش از ۲۰ روز است که در زندان به‌سر می‌برد. دلیل بازداشت او به دست گرفتن پلاکارد «امنیت کجاست، مرگ مرگ می آورد» بود.

    به گفته این سازمان همچنین یک هفته از بازداشت مسعود قبادی معلم در استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد.

    شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هفته پیش گفت که در واکنش به «بازداشت» و «کشته شدن» دانش آموزان توسط نیروهای امنیتی «برای روز یکشنبه ۱ و دوشنبه‌ ۲ آبان تحصن اعلام می‌کند. ما معلمان در این دو روز در مدارس حاضر می‌شویم، اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنیم.»

    این شورا همچنین از بازداشت هاوا حق پرست دانش آموز پانزده ساله اهل مهاباد خبر می دهد.

    این سازمان نوشت که دانش آموزان مدارس دخترانه روز شنبه در تهران، مشهد، شیراز، اهواز و سنندج تظاهرات کردند.

    تصاویر هوایی از تظاهرات برلین

    Social embed from instagram

  • فریاد حمایت از فعال آزادیخواه حسین رونقی در تظاهرات برلین

    Social embed from instagram