انتقاد تند کشورهای غربی از ایران در شورای امنیت

02

آمریکا، بریتانیا و فرانسه به تندی از برنامه موشکی جمهوری اسلامی و همکاری تسلیحاتی آن با روسیه، از جمله کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین انتقاد کرده‌اند.

در جلسه پنجشنبه شورای امنیت که برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شده بود، این سه قدرت غربی، فعالیت‌های مطرح شده را مغایر این قطعنامه دانستند و خواستار بررسی آن به وسیله دبیرکل سازمان ملل شدند.

همزمان، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام خواستار ادامه تحریم‌های موشکی ایران پس از تاریخ انقضای آن به رغم نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی شده‌اند.

قطعنامه ۲۲۳۱ در سال ۲۰۱۵ در تایید برجام به تصویب رسید و محدودیت‌هایی را برای برنامه‌های تسلیحاتی ایران در نظر گرفته است.

از جمله این محدودیت‌ها که اکتبر امسال به پایان می‌رسد، مربوط به برنامه موشکی بالستیک ایران است.

رابرت وود، نماینده آمریکا در این نشست ایران را متهم کرد که با فروش تسلیحات پهپادی به روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است.

آقای وود گفت:‌«خریداری صدها پهپاد ایرانی به وسیله روسیه و تولید این پهپادها در خاک خود روسیه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است. نباید از محکوم کردن این رفتار بی‌ثبات کننده و خطرناک خودداری کنیم.»

آقای وود از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست در این باره تحقیق کند.

آقای وود همچنین با اشاره به آزمایش یک موشک میان‌برد جدید به وسیله جمهوری اسلامی تاکید کرد: «دولت بایدن مانع از دستیابی ایران به فناوری حساس موشکی و صدور آن خواهد شد.»

سفرای فرانسه و بریتانیا هم در سخنان خود ایران را به نقض برجام متهم کرد.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا گفت:‌«میزان اورانیوم غنی شده در ایران ۲۱ برابر بیشتر از میزان مجاز در برجام است.»

خانم وودوارد ادامه داد:‌ «توانایی غنی‌سازی ایران به ۲۵۰۰ سانترفیوژ پیشرفته گسترش یافته که دارای قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای است.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در این نشست با انتقاد تند از همتایان خود و رد اتهام همکاری پهپادی کشورش با ایران،‌ کشورهای غربی را به تلاش برای باجگیری از جمهوری اسلامی با تهدید به تحریم‌های بیشتر متهم کرد.

امیر‌سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد هم در سخنانی با حضور نماینده اوکراین در نشست مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱ انتقاد کرد.

آقای ایروانی با رد سخنان مطرح شده گفت: «برخی از اعضای شورا، به‌ ویژه آمریکا، تصمیم گرفته‌اند چشم خود را بر روی واقعیت ببندند و دلایل اصلی چالش‌های مرتبط با برجام را نادیده بگیرند. این کشورها در رفتاری ریاکارانه، بدون در نظر گرفتن کوتاهی و قصور خود در اجرای تعهداتشان، ایران را سرزنش و متهم می‌کنند.»

شورای امنیت

منبع تصویر، GETTY IMAGES

ادامه تحریم‌های موشکی

هم‌زمان با برگزاری نشست شورای امنیت، سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ با انتشار بیانیه‌ای خواستار عدم انقضای تحریم‌های موشکی بالستیک ایران در تاریخ مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شدند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه خود گفتند: « ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برجام نقض کرده و برنامه هسته‌ای‌اش به سطوح خطرناکی رسیده است. این موضوع برای صلح و امنیت بین المللی بسیار مهم است.»

این سه کشور در بیانیه خود برنامه هسته‌ای ایران را فاقد توجیه غیرنظامی عنوان کردند.

خبرگزاری رویترز، همکاری پهپادی ایران با روسیه، نگرانی از احتمال صادرات موشک‌های بالستیک برای کاربرد در جنگ اوکراین و محروم کردن جمهوری اسلامی از مزایای برجام به رغم نقض توافق هسته‌ای از سوی تهران را علت این تصمیم کشورهای اروپایی عنوان کرده است.