انتقاد دوباره از بایدن در پرونده دوتابعیتی‌ها؛ تارا طاهباز: «اطمینان‌مان از تلاش دولت بایدن سلب شد»

Screen Shot 2023-04-22 at 12.53.09 PM

دختر مراد طاهباز، فعال محیط زیست ایرانی ‌آمریکایی، که با اتهامات امنیتی از بهمن سال ۱۳۹۶ در زندان اوین است، می‌گوید خانواده او اطمینان‌شان را «به تلاش دولت جو بایدن برای آزادی پدرمان» از دست داده‌اند.

تارا طاهباز روز شنبه، دوم اردیبهشت، به خبرگزاری رویترز گفت زمان روی کار آمدن بایدن به ما گفتند که «موضوع آزادی عزیزان ما در اولویت دولت است، اما هیچ اقدامی نمی‌بینیم و امید داشتن سخت است».

او گفت که خانواده‌اش و بستگان دو زندانی آمریکایی دیگر در ایران امیدوارند آقای بایدن در نشستی در واشینگتن که قرار است ماه آینده برگزار شود، فرصتی به آنها بدهد تا خواسته‌هایشان را حضوری توضیح دهند.

مراد طاهباز، بازرگان و از بنیان‌گذاران مؤسسه حیات وحش «میراث پارسیان» که غیر از تابعیت ایران و بریتانیا شهروند آمریکا نیز هست، و عماد شرقی، بازرگان زاده ایران و بزرگ‌شده آمریکا، همچنین سیامک نمازی بازرگان ایرانی ‌آمریکایی سال‌هاست که با اتهامات امنیتی و جاسوسی در ایران در حبس به سر می‌برند.

در کمتر از یک هفته گذشته، این دومین بار است که خانواده این زندانیان مستقیما جو بایدن را خطاب قرار داده و از تعلل او در حل این پرونده‌ها انتقاد می‌کنند.

باقر نمازی (چپ) در کنار پسرش سیامک

بیشتر در این باره:

نامه انتقادی باقر نمازی به بایدن در پی «نادیده گرفته شدن» تقاضای دیدار حضوری

محمد نمازی، ۸۶ ساله، پدر سیامک که خود نیز پارسال بعد از پنج سال بازداشت در ایران آزاد شد، روز ۳۱ فروردین دیدار جو بایدن با خود را پاسخ به «نیاز مبرم» یک پدر نامید.

او گفت سکوت جو بایدن در خصوص درخواستی که سیامک نمازی ماه گذشته از زندان اوین در مورد لزوم «نجات گروگان‌های آمریکایی در ایران» عنوان کرده، این شهروند آمریکایی زندانی را «ناامید کرده است».

تارا طاهباز در این ویدئو از پدرش می‌گوید:

یک روز بعد معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهار نظری که به نظر می‌رسد پاسخی به آقای نمازی بود تاکید کرد که مهم‌ترین اولویت دولت بایدن، تلاش برای آزاد کردن اتباع به ناحق بازداشت‌شده آمریکا در کشورهای دیگر است و بی‌وقفه در تلاش است شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران را آزاد کند.

خانواده طاهباز سال گذشته در زمانی که نازنین زاغری- رتکلیف و انوشه آشوری، زندانیان دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی، از اوین آزاد شده و به بریتانیا بازگشتند، انتظار آزادی آقای طاهباز را داشتند، اما او که در آن زمان برای چند روز به بیرون از زندان منتقل شده بود، بار دیگر به زندان بازگردانده شد.

بیشتر در این باره:

تاکید واشینگتن بر پی‌گیری آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران

تابستان پارسال نیز وکیل آقای طاهباز گفته بود که او با قید وثیقه و موقتا از زندان مرخص می‌شود، اما دخترش می‌گوید آقای طاهباز کماکان در زندان است.

به گفته خانم طاهباز، پدرش ۶۷ سال دارد، از سرطان پروستات رنج می‌برد و سه بار در زندان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده است.

وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دوره اخیر بارها جمهوری اسلامی ایران را به آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران فراخوانده‌اند.

جمهوری اسلامی دهه‌هاست که بر سر آزادی زندانیان خارجی، که آن‌ها را به بهانه «جاسوسی» و اتهامات دیگر حبس می‌کند، معامله مالی و سیاسی کرده است.