انعکاس گسترده خبر کشته شدن مهدی زارع اشکذری،‌ دانشجوی سابق دانشگاه بولونیا در اعتراضات اخیر ایران

3

مرگ مهدی زارع اشکذری،‌ جوان اهل اشکذر یزد و ساکن تهران و دانشجوی سابق دانشگاه بولونیا ایتالیا انعکاس گسترده‌ای به ویژه در رسانه‌های ایتالیا داشته است. عفو بین‌الملل می‌گویند که او در تظاهرات بازداشت، شکنجه و بعد از آزادی موقت به کما رفته است اما خبرگزاری میزان می‌گوید که او در تظاهرات در خیابان «مجروح» و سپس در بیمارستان جان باخته است.

امروز،‌ دوشنبه ۱۲ دی ماه در شهر اشکذر یزد هم مراسم ختمی برای او با حضور جمعیت انبوهی برگزار شد.

پیکر این جوان را روز ۹ دی به خانواده او تحویل دادند و مراسم خاکسپاری او شنبه ۱۰ دی در گورستان اشکذر یزد برگزار شد.

خانواده و نزدیکان مهدی زارع اشکذری می‌گویند که او در جریان اعتراضات بازداشت شده و پس از ضرب و شتم و شکنجه شدید در حالیکه بدحال بوده به طور موقت آزاد شده است.

او پس از آزادی موقت به کما رفته و پس از ۲۰ روز در بیمارستان جان باخته است.

خبرگزاری میزان،‌ رسانه قوه قضائیه ایران کشته شدن مهدی زارع اشکذری را در بیمارستان تایید کرده و می‌گوید که او در جریان تظاهرات در تهران «مجروح و به بیمارستان منتقل و چندی بعد» جان باخته است.

این خبرگزاری می‌گوید که «پیگیری‌هایش» نشان می‌دهد که این جوان «بازداشت و شکنجه نشده است.»

نزدیکان مهدی زارع اشکذری می‌گویند که «دماغ و تعدادی از دندان‌های او در اثر ضربات شکسته شده بود و آثار کبودی در صورت و بدن او مشهود بوده است».

از زمان شروع اعتراضات اخیر که در پی کشته شدن مهسا امینی،‌ در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد به راه افتاده و ادامه دارد،‌ مسئولان قضایی از پذیرش مسئولیت کشته شدن افراد در خیابان‌ها یا در زمان بازداشت خودداری کردند و داستان‌های متفاوتی که در موارد متناقض بوده را ارائه می‌دهند.

اغلب خانواده‌ها در روزهای اول با تهدید مقامات سکوت کردند اما بعد از مدتی لب به سخن گشوده و دادخواه خون فرزندانشان شدند.

درباره مهدی زارع اشکذری چه می‌دانیم؟

مهدی زارع اشکذری، ۳۱ ساله اهل اشکذر استان یزد بوده است اما در تهران سکونت داشته است.

او حدود ۷ سال پیش برای تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه بولونیا ایتالیا به این شهر رفته است اما بعدا به دلایل شخصی و بیماری مادرش تحصیلات را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشته است.

مادر او حدود دو سال پیش در اثر بیماری سرطان درگذشته است. پیکر او را پس از انتقال از تهران به یزد در کنار مزار مادرش در گورستان اشکذر یزد به خاک سپردند.

او در اعتراضات اخیر در شهر تهران شرکت داشته است.

گزارش شده که او به دلیل شرکت دراعتراضات در ایران «دستگیر شده و بدلیل شکنجه ساعاتی پس از آزادی موقت به کما رفته و پس از۲۰روز دربیمارستان جان باخته است.» یا بنا به روایت رسانه قوه قضائیه در خیابان مورد ضرب وشتم ماموران امنیتی قرار گرفته و در اثر ضربات در بیمارستان بستری شده و پس از ۲۰ روز جان باخته است.

انعکاس گسترده در رسانه‌های ایتالیا

اسکرین شات روزنامه

منبع تصویر، @FARAHMANDALIPUR

توضیح تصویر، فرهمند علیپور، خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا می‌گوید که خبر کشته شدن مهدی زارع اشکذری،‌ «به یکی از اصلی‌ترین خبرهای سال نو در رسانه‌های ایتالیا تبدیل شد»

خبر مرگ این دانشجوی سابق دانشگاه بولونیا انعکاس گسترده ای در رسانه های ایتالیا داشته است و روز اول ژانویه تجمعی در حمایت از اعتراضات ایران در شهر بولونیا برگزار شد که در آن از مهدی زارع اشکذری یاد شد.

ریکاردو نوری، سخنگوی عفو بین الملل ایتالیا میگوید کشته شدن مهدی زارع اشکذری را به خاطر شرکت در تظاهراتی که از شهریورماه در ایران آغاز شده و ادامه دارد در اثر شکنجه و ضرب و شتم «خبر وحشتناک» خواند و گفت که این هم «مرگ دیگری است که بر انبوه کشته‌شدگان هفته‌های اخیر اضافه می‌شود.»

اغلب رسانه‌های ایتالیا از جمله لارپوبلیکا ، له استمپا و دومانی به سرنوشت این جوان پرداختند.

جیانلوکا کستانتینی،‌ کارتونیست مشهور ایتالیایی هم تصویری از مهدی زارع اشکذری کشیده است.