انفجار بمب در یک کافه شهر سن‌پترزبورگ روسیه؛ وبلاگ‌نویس نظامی طرفدار پوتین کشته شد

Screen Shot 2023-04-02 at 12.47.14 PM

وزارت کشور روسیه روز یکشنبه ۱۳ فروردین اعلام کرد که یک وبلاگ‌نویس نظامی مشهور این کشور در انفجار بمبی در یک کافه شهر سن‌پترزبورگ کشته شد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت که در این انفجار، ولادلن تاتارسکی وبلاگ‌نویس نظامی جان باخت و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی ریانوستی از زخمی شدن ۲۵ نفر خبر داد که ۱۹ نفر آنان در بیمارستان درمان شدند.

کمیته تحقیقات دولتی روسیه اعلام کرد که تحقیقات درباره این انفجار را آغاز کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه این انفجار را محکوم و ادعا کرد وبلاگ‌نویسانی مانند تاتارسکی «مدافعان حقیقت هستند».

یک مقام‌ بلندپایه روسیه بدون ارائه مدرک، انگشت اتهام را به سمت اوکراین نشانه رفت.

دنیس پوشینین، مقام گماشته‌شده از سوی مسکو در بخشی از استان دونسک اوکراین که از سوی روسیه اشغال شده است، گفت: «او [تاتارسکی] به طرز فجیعی کشته شد. تروریست‌ها نمی‌توانند غیر از این انجام دهند. رژیم کی‌یف یک رژیم تروریستی است. باید نابود شود، هیچ راه دیگری برای متوقف کردن آن وجود ندارد».

اما میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، از «تروریسم داخلی» در روسیه سخن گفت و در توئیتی نوشت: «عنکبوت‌ها در کوزه یکدیگر را می‌خورند».

به غیر از جزئیات درباره فردی که در این کافه حامل یک «دستگاه انفجاری» بود، هنوز جزئیات بیشتری درباره این حمله منتشر نشده است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در بیش از یک سال گذشته، آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای مختلفی در روسیه رخ داده که هنوز ارتباط آن‌ها با این جنگ روشن نشده است.

تاتارسکی که نام اصلی او ماکسیم فومین بود، بیش از ۵۶۰ هزار دنبال‌کننده در تلگرام داشت و یکی از تاثیرگذارترین وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه بود و از جنگ این کشور در اوکراین حمایت می‌کرد.

این وبلاگ‌نویس همچنین یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم کرملین در سپتامبر پارسال بود که برای اعلام الحاق چهار منطقه نیمه اشغالی در اوکراین به روسیه برگزار شد.

این اقدام روسیه با مخالفت اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد مواجه شد و آن را غیرقانونی دانستند.