انفجار قدرتمند در پایگاه هوایی روسیه در کریمه؛ زلنسکی خواستار تحريم همه روس‌ها شد

Screen Shot 2022-08-09 at 11.31.04 AM

روسیه روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد حملات زمینی، توپخانه و هوایی برای پیشروی در شرق اوکراین تشدید کرد. اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور با مقاومت در برابر حملات توانسته‌اند که مواضع خود را حفظ کنند.

فرماندار اوکراینی استان دونتسک در مصاحبه‌ای با تلویزیون اوکراین گفت: «وضعیت در منطقه بسیار وخیم است و گلوله‌باران در طول خط مقدم ادامه دارد. دشمن از حملات هوایی گسترده استفاده می‌کند ولی تاکنون موفقیتی به دست نیاورده است. ناحیه دونتسک مقاومت می‌کند».

ارتش اوکراین می‌گوید حملات در دو مسیر به سوی شهرهای باخموت و آودیفکا را دفع کرده است و واحدهای پیشقراول و شناسایی روسیه را نابود کرده است.

اما تصویری که روسیه از نبردهای روز سه‌شنبه ارائه می‌دهد متفاوت است.

رمضان قدیروف، رئیس‌جمهوری چچن، ادعا کرد که نیروهای تحت فرمان او یک کارخانه در نزدیکی شهر سولدار واقع در ناحیه باخموت را تصرف کرده‌اند. شورشیان شرق اوکراین نیز اعلام کردند که در حال «پاکسازی» روستای پیسکی هستند که یکی از استحکامات مهم نیروهای اوکراینی در استان دونتسک است.

رسانه‌های روسیه نیز گزارش دادند که مزدوران شرکت امنیتی واگنر نقاطی را در اطراف شهر باخموت تصرف کرده‌اند و در حال تحکیم مواضع خود هستند.

نمایی از وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون

تصویب بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین

برخی از اهداف حملات روسیه استحکامات ارتش اوکراین است که طی هشت سال گذشته برای جلوگیری از پیشروی شورشیان مورد حمایت مسکو در نواحی مرکزی استان دونتسک ایجاد شده است.

اداره اطلاعات نیروهای مسلح بریتانیا که به نیروهای اوکراینی کمک می‌کند گفت پیشروی ۱۰ کیلومتری ارتش روسیه به سوی شهر باخموت موفق‌ترین عملیات آن کشور طی یک ماه گذشته در استان دونتسک بوده است.

به گفته این نهاد، پیشروی نیروهای روسیه در جبهه‌های دیگر فقط سه کیلومتر بوده است.

پس از عقب‌نشینی روسیه از اطراف کی‌یف و شمال اوکراین در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که هدف اصلی تهاجم نظامی تصرف کامل ناحیه دونباس، شامل دو استان لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراين است.

ارتش روسیه حدود دو ماه پیش تمامی قلمرو لوهانسک را تصرف کرد و هدف حملات یک ماه اخیر تصرف استان دونتسک است.

ارتش اوکراین امیدوار است با سلاح‌های پیشرفته و دوربردی که اخیرا از کشورهای غربی دریافت کرده است بتواند پیشروی روسیه را متوقف کند. ارتش اوکراین علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی از کمک‌های اطلاعاتی، مستشاری و آموزشی کشورهای غربی به خصوص آمریکا و بریتانیا نیز برخوردار است.

اوکراین در دو هفته اخیر در جبهه‌های جنوبی، در اطراف خرسون و ژاپروژیا ضد حمله‌های خود را آغاز کرده است که می‌تواند تمرکز ارتش روسیه در جبهه‌های شرقی را تضعیف کند.

به گفته اداره اطلاعات نیروهای مسلح بریتانیا، در روزهای اخیر ارتش روسیه تعدادی از واحدهای خود را از ناحیه دونباس به جبهه‌های جنوبی منتقل کرده است که دلیل آن می‌تواند افزایش ضد حمله‌های اوکراین در جنوب باشد.

هیچ‌یک از طرفین آمار دقیق تلفات خود را منتشر نکرده‌اند. کالین کاهل، معاون وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه گفت تلفات نیروهای مسلح روسیه از زمان شروع تهاجم نظامی به اوکراین در پنجم اسفند، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر (کشته و مجروح) است.