اوج‌گیری نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران باز هم ادامه یافت

Screen Shot 2023-04-29 at 12.15.01 PM

نرخ دلار در بازار آزاد ایران روز شنبه نهم اردیبهشت با ثبت یک‌هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید که بالاترین رقم از ابتدای سال جاری خورشیدی است.

نرخ ارزهای خارجی طی چهار روز گذشته به صورت متوالی روند صعودی گرفته و طی همین مدت نرخ دلار در برابر ریال ایران، سه هزار تومان افزایش داشته است.

ریال ایران در سال ۱۴۰۱ نیمی از ارزش خود را از دست داد و از ابتدای سال جاری نیز نرخ دلار نسبت به ریال ایران ۱۱ درصد رشد کرده است.

نصف شدن ارزش ریال ایران طی سال گذشته در حالی است که بنابر آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمدهای خالص صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ رشدی ۴۹ درصدی داشت. آمارهای گمرک ایران نیز از افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی کشور خبر می‌دهد.

افت ارزش ریال، درآمدهای دولت از محل تزریق ارز گران به بازارهای آزاد را به شدت افزایش می‌دهد و تورم ناشی از افت ارزش ریال نیز نه تنها درآمدهای غیرمستقیم دولت را افزایش می‌دهد، بلکه ارزش واقعی بدهی‌های دولتی را نیز کاهش می‌دهد.

تنها عکسی که سایت خامنه‌ای از دیدار امروز با کارگران منتشر کرده است

بیشتر در این باره:

تاکید خامنه‌ای بر «مرزبندی با دشمن» در دیدار با کارگران؛ «اعتراض کارگران کمک به نظام است»

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد بدهی‌های خالص دولت ایران در سال گذشته ۵۷۶ تریلیون تومان افزایش یافت و امسال نیز با رشدی هزار تریلیون تومانی، به حدود ۳۹۰۰ تریلیون تومان اوج خواهد گرفت که این رقم معادل نزدیک به ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است.

نرخ یورو نیز در بازار آزاد ایران در روز شنبه به نزدیک ۶۱ هزار تومان و نرخ پوند بریتانیا به ۵۸ هزار و ۸۵۰ تومان اوج گرفت.

بازار سکه نیز از نوسانات در امان نماند و قیمت انواع سکه از ۱ درصد تا ۴ درصد افزایش یافت. نرخ سکه «بهار آزادی» در روز پنج‌شنبه با رشدی سه درصدی به ۳۰.۴ میلیون تومان اوج گرفت.

بیشترین رشد قیمت، مربوط به سکه معروف به «امامی» بود که با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به روز چهارشنبه به نزدیک ۳۴ میلیون تومان رسید.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلایل روشن و قانع‌کننده‌ای برای سقوط پیاپی ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی ارائه نمی‌دهند.

از آغاز سال ۱۴۰۲ نیز نرخ کالاهای اساسی و بسیاری از خدمات در ایران افزایش بیشتری یافته و توان کارگران در تأمین اساسی‌ترین نیازهای خود و خانواده‌شان محدودتر از هر دوره دیگر شده است.

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، خط فقر در ایران در آستانه نوروز امسال، نظر به فشار تورم باید دست‌کم ۳۰ میلیون تومان لحاظ می‌شد. با این شرایط، دستمزد کارگران رسمی کشور حدود یک چهارم خط فقر واقعی یا نیمی از خط فقر رسمی است.

در این شرایط است که کارگران صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد ایران با درخواست برای افزایش دستمزد و احقاق شرایط دیگر، مانند بیمه، در روزهای گذشته اعتصاب و تظاهرات کرده‌اند.