اولاف شولتس: چه کسی به مردم خود شلیک می‌کند؟

2

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفته که رفتار دولت ایران «غیرقابل قبول» است و تاکید کرده که موضع این اتحادیه در برابر ایران روشن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای شولتس به خبرنگاران گفت: «چه کسی به مردم خود شلیک می کند؟ این کاری است که دولت ایران دارد انجام می دهد، بنابراین موضع ما صریح خواهد بود.»

این دومین بار است که آقای شولتس این سوال را از حکومت ایران می پرسد.

او یک ماه پیش در روز ۱۲ نوامبر با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی، سرکوب خونین معترضان در ایران را محکوم کرد و در توییتی نوشت: «ما باید به نقض شدن حقوق بشر توجه و در قبال آن اقدام کنیم. ما شاهد مبارزه شجاعانه ایرانیان برای آزادی بیشتر و عدالت و خشونت وحشیانه علیه آنها هستیم. تحریم‌ها یکی از راه‌هایی است که ما برای افزایش فشار بر رژیم اعمال می‌کنیم.»

اتحادیه اروپا از زمان آغاز اعتراضات جاری در ایران چند بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.

این اتحادیه در تازه ترین اقدام روز ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) ۲۰ فرد و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی را وارد فهرست تحریم های جدید خود کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم اخیرا با تصویب قطعنامه ای، رای به تاسیس یک هیات حقیقت یاب بین المللی داده تا ابعاد سرکوب اعتراضات جاری در ایران را بررسی کند. کار این هیات جمع آوری اسناد جنایت علیه شهروندان ایرانی است.