اوکراین می‌گوید سه شهر را آزاد کرده است؛ سقوط بازار مالی اروپا به دلیل قطع گاز روسیه

Screen Shot 2022-09-06 at 12.21.11 PM

دولت اوکراین روز دوشنبه ۱۴ شهریور ادعا کرد که به بزرگترین پیروزی در ضد حمله یک هفته اخیر در جبهه‌های جنوبی دست یافته است.

همزمان بر اثر قطع انتقال گاز روسیه از طریق بزرگترین خط لوله آن کشور به اروپا شاخص قيمت گاز در بازارهای اروپا به شدت افزايش يافت و ارزش برابری يورو و پوند در برابر دلار به نازل‌ترين رقم طی دو دهه اخير رسید.

در پی چند روز سکوت در مورد نتایج ضد حمله نیروهای اوکراینی در جبهه‌های جنوبی، روز دوشنبه مقامات این کشور تصویری از برافراشتن پرچم اوکراین در یکی از شهرهای استان خرسون منتشر کردند. استان خرسون در جنوب اوکراین و حاشیه دریای سیاه در اولین روزهای تهاجم نظامی به تصرف روسیه درآمد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین غروب یکشنبه در پیام روزانه خود خطاب به مردم گفت نیروهای این کشور دو شهر در جنوب و یک شهر را در شرق کشور آزاد کرده‌اند.

تصویر برافراشتن پرچم اوکراین روی یک ساختمان ظاهرا مربوط به شهر ویسوکوپیلیا واقع در شمال استان خرسون است.

دولت و ارتش اوکراین تاکنون هیچ اطلاعات مشخصی از ضد حمله نیروهای این کشور منتشر نکرده و به خبرنگاران اجازه نمی‌دهند وارد این مناطق شوند. به گفته آنها، هدف از این پنهان‌کاری حفظ عنصر غافلگیری تاکتیکی در عملیات است.

وزارت دفاع روسیه ادعا می‌کند که ‌تهاجم نیروهای اوکراین در جبهه‌های جنوبی را دفع کرده است ولی خبرگزاری روسی تاس از قول مقامات دست‌نشانده روسیه در خرسون گزارش داد که به دلیل وضعیت امنیتی منطقه طرح همه‌پرسی برای الحاق خرسون به روسیه به تعویق افتاده است.

.