ایتالیا به حکومت ایران: سرکوب معترضان متوقف نشود، اقدام موثرتر در پیش می‌گیریم

11

یک روز پس از احضار سفیر جمهوری اسلامی در رم، نخست وزیر ایتالیا سرکوب معترضان در ایران از جمله صدور و اجرای احکام اعدام را «غیرقابل قبول و تحمل‌ناپذیر» خواند و خواهان تغییر رویه تهران در برخورد با اعتراضات مردمی شد.

جورجا ملونی که روز پنجشنبه ۸ دی در نشست مطبوعاتی پایان سال ۲۰۲۲ سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آن‌چه امروز در ایران در حال رخ دادن است، برای ما پذیرفتنی نیست؛ ایتالیا دیگر نمی‌تواند [این وضعیت] را تحمل کند.»

او افزود که چنانچه تهران «در مواضع خود تغییری ایجاد نکند»، ایتالیا با متحدان خود برای انجام «اقدام موثرتر علیه رژیم ایران» رایزنی خواهد کرد.

موضع‌گیری تازه دولت ایتالیا در قبال سرکوب اعتراضات مردمی در شرایطی است که پیشتر آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه این کشور، گفته بود که دولت خانم ملونی قصد دارد راه را برای دیپلماسی با تهران، به‌ویژه بر سر برنامه هسته‌ای آن باز بگذارد.

روز گذشته با این حال، وزیر خارجه ایتالیا به دنبال احضار سفیر جمهوری اسلامی خواهان توقف اجرای حکم اعدام معترضان در ایران شده و تاکید کرده بود که حکومت باید آزار و اذیت معترضان را متوقف کند و با آن‌ها وارد گفت‌وگو شود.

ایران از روز ۲۶ شهریور در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که با سرکوب خشونت‌بار نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

سازمان حقوق‌بشر ایران، مستقر در اسلو، اعلام کرده که دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان بازداشت‌شده در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی تاکنون محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو نفر از معترضان را به دنبال دادگاه‌هایی شتابزده و بدون رعایت ضوابط دادرسی عادلانه اعدام کرده که این اقدام خشم عمومی را در ایران برانگیخته و بسیاری از کشورهای جهان نیز آن را محکوم کرده‌اند.