ایران احکام متهمان سرنگونی هواپیمای اوکراینی را اعلام کرد

01

دادگاه نظامی یک تهران رای پرونده متهمان پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را پس از حدود سه سال رسیدگی صادر کرد.

رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند «در مورد متهم ردیف اول (فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک) ۱۳ سال حبس تعزیری می‌باشد که اشد مجازات (۱۰ سال حبس) با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود».

میزان خبرگزاری قوه قضائیه گزارش داد که دادگاه متهم ردیف اول را به خاطر «مباشرت» در «قتل شبه عمد سرنشینان» به سه سال زندان محکوم کرده است. او همچنین در ارتباط با اتهام «لغو دستور ابلاغی و با توجه به گستردگی آثار و تبعات این اقدام» به ۱۰ سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

دادگاه رفتار متهم ردیف اول را «ناشی از جهل به موضوع و تصور اشتباه از هدف کشف شده» دانسته. او فرمانده سامانه دفاعی تور ام یک معرفی شده است.

متهم ردیف دوم و سوم به یکسال حبس و متهم ردیف چهارم و پنجم نیز به سه سال حبس محکوم شدند.

این پرونده مجموعا ۱۰ متهم داشت و در مجموع ۲۰ جلسه به طول انجامید.

مرکز رسانه قوه قضائیه می‌گوید که در این دادگاه، ۱۰ نفر که همگی از نیروهای مسلح کشور هستند به عنوان متهم محاکمه می‌شوند. اما انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS۷۵۲ می‌گویند آمران و عاملان اصلی به دادگاه نیامده‌اند. این انجمن دادگاه‌ را «نمایشی» خوانده بود.

پیشتر این انجمن خانواده‌های جانباختگان اعلام کرده بود شماری از شاکیان پرونده پیگیری قضایی این پرونده در دادسرای نظامی ایران شکایت خود را پس گرفته‌اند. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی گفته بود «تعداد زیادی از خانواده‌ها از رسیدگی عادلانه به پرونده هواپیمای اوکراینی ناامید شدند.»

۱۸ دی ۱۳۹۸ سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی را دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام با شلیک دو موشک ساقط کرد و ۱۷۷ سرنشین پرواز PS۷۵۲ را کشت. مقام‌های ایران بعد از سه روز انکار و پنهان‌کاری اذعان کردند که این هواپیما با آتش سپاه سرنگون شده است.

اکنون رسانه‌های دولتی در ایران گزارش داده‌اند که «برای هر جانباخته این حادثه مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن نیز به عنوان پرداخت‌های دل جویانه فارغ از رسیدگی‌های قضایی در نظر گرفته شده است که به خانواده این افراد تعلق می‌گیرد».

همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. ۱۴۷ نفر از قربانیان ایرانی بودند. گروه بزرگی از ایرانی‌های این پرواز تابعیت کشور کانادا را نیز داشتند.

باقی سرنشینان شهروندان کشورهای افغانستان، کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین بودند.

پرگار