«ایران از طریق عمان به آمریکا پیام داد»؛ تلاش‌های دیپلماتیک روسیه و آلمان

0

با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، مقامات روسیه و آلمان روز پنج‌شنبه از کشورهای خاورمیانه خواستند از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

وضعیت در منطقه از سیزدهم فروردین، یعنی زمانی که هواپیماهای جنگی منتسب به اسرائیل مجتمع سفارتی ایران در سوریه را بمباران کردند، در حالت آماده‌باش برای حملات تلافی‌جویانه احتمالی ایران قرار گرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گفت ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که حملات موشکی یا پهپادی بزرگ توسط ایران یا نیروهای نیابتی آن علیه اهداف نظامی و دولتی در اسرائیل قریب‌الوقوع است.

رویترز: ایران به آمریکا پیام داده است

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه از قول «منابع ایرانی» نوشت که جمهوری اسلامی به واشینگتن پیام داده است که به حمله منتسب به اسرائیل به سفارت خود در سوریه به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که تنش‌زایی عمده‌ای با آمریکا پیش نیاید و این‌که تهران «عجولانه عمل نخواهد کرد.»

به نوشته رویترز، به گفته این منابع، پیام ایران به واشینگتن توسط حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سفر روز یکشنبه او به عمان که اغلب به عنوان واسطه بین تهران و واشینگتن عمل می‌کند، ابلاغ شده است.

رویترز می‌افزاید که سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد دریافت پیام از سوی ایران خودداری کرد اما گفت که ایالات متحده به ایران اطلاع داده است که در حمله به سفارت جمهوری اسلامی در دمشق دخالتی نداشته است.

وزارت خارجه و دولت عمان نیز به درخواست رویترز برای اظهار نظر هنوز پاسخی نداده‌اند.

بنابر این گزارش، «یک منبع آشنا با سازمان اطلاعات آمریکا» از پیام ارسال‌شده از طریق عمان ابراز آگاهی نکرده اما گفته است که ایران «بسیار واضح» گفته است که پاسخش به حمله به محوطه سفارتش در دمشق «کنترل‌شده» و «غیر تنش‌آمیز» خواهد بود و چنین برنامه‌ریزی شده تا از نیروهای نیابتی منطقه‌ای ایران برای انجام تعدادی حملات به اسرائیل استفاده شود.»

یکی از منابع ایرانی نیز در گفت‌وگو با رویترز این احتمال را رد نکرد که اعضای شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هر لحظه بتوانند به اسرائیل حمله کنند.

این منابع گفتند که امیرعبداللهیان در دیدارهای خود در عمان، تمایل تهران را برای کاهش تنش به شرط برآورده شدن خواسته‌ها، از جمله آتش‌بس دائمی غزه مطرح کرده است.

این مذاکرات نزدیک به دو سال است که متوقف شده و هر دو طرف یکدیگر را به طرح مطالبات غیر منطقی متهم می‌کنند.

این منابع گفتند تهران همچنین به دنبال تضمین‌هایی بود که ایالات متحده در صورت «حمله کنترل شده» ایران به اسرائیل درگیر در ماجرا نخواهد شد؛ درخواستی که ایالات متحده در پاسخی که از طریق عمان ارائه شد آن را رد کرده است.

«منبع آشنا با سازمان اطلاعات آمریکا» نیز گفت که حملات تلافی‌جویانه ایران، در ارتباط با ایالات متحده «غیر تنش‌زا» خواهد بود «زیرا آنها نمی‌خواهند ایالات متحده درگیر شود.»

این منابع گفتند که ایران همچنین به دنبال احیای مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای مورد مناقشه خود است.

تلاش دیپلماتیک روسیه و آلمان برای «خویشتن‌داری» طرف‌های درگیر

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این روز به خبرنگاران گفت که روسیه از همه طرف‌ها در خاورمیانه می‌خواهد با خویشتن‌داری، مانع سقوط منطقه به ورطه بحران و هرج و مرج شوند.

او افزود که «طرف روسی با شرکای ایرانی در مورد وضعیت خاورمیانه پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه در تماس مداوم است.»