ایران با اما و اگر به اروپا پاسخ داد؛ «ملاحظات» باقی است

2

خبرگزاری رویترز و برخی دیگر از منابع خبری غربی، بامداد روز سه‌شنبه به‌نقل از مقام‌ها و دیپلمات‌ها اروپایی نوشتند حکومت ایران در نهایت در آخرین روز ضرب‌الاجل تعیین‌شده، پاسخش را به طرح نهایی «اتحادیه اروپا»، با هدف احیای توافق هسته‌ای «برجام» ارائه کرد. البته این پاسخ برخلاف آنچه که اروپا انتظار داشت، بله یا خیر نیست و در آن اما و اگرهایی مطرح شده است.

وال‌استریت‌ژورنال هفته گذشته، از امتیازهای جدید اروپا به ایران به‌منظور احیای برجام خبر داد که به گزارش این روزنامه بحث پادمانی، شامل مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی را شامل می‌شد. سپس گزارش‌هایی با این محتوا منتشر شد که اروپا تا روز دوشنبه به ایران فرصت داده است به پیشنهاد روی میز پاسخ آری یا خیر بدهد.

هرچند از محتوا یا جزئيات پاسخ حکومت ایران، هنوز به‌طور رسمی گزارشی منتشر نشده، اما گزارش‌‌‌ منابع خبری معتبر و موضع‌گیری‌های برخی از مسئولان ایرانی، نشان می‌دهد حکومت ایران همچنان برای رسیدن به توافق نهایی، «پیش‌شرط‌» گذاشته است و این پیش‌شرط‌ها عمدتا ناظر به مسائل اقتصادی و رفع تحریم‌ها است.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره هسته‌‌ای، بامداد روز سه‌‌شنبه ۲۵مرداد ۱۴۰۱ در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «تا مشکلات باقیمانده حل‌و‌فصل نشوند، کار تمام نشده است.»

به گفته او پاسخ ایران به اروپا ارایه شده است اما مسائلی وجود دارد که «البته غیرقابل حل نیست».

نشریه پولیتیکو هم بامداد روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت هرچند پاسخ ایران به طرح نهایی «اتحادیه اروپا» ارائه شده است، اما حکومت ایران همچنان ملاحظاتی دارد.

پولیتیکو در بخش دیگری از گزارش بامداد سه‌شنبه‌اش نوشت ملاحظاتی که حکومت ایران بر روی آن انگشت گذاشته است، عمدتا مربوط به دریافت تضمین‌های اقتصادی است.

به‌نوشته پولیتیکو حکومت ایران می‌خواهد مطمئن شود که از مزایای اقتصادی احیای توافق هسته‌ای «برجام» بهرمند خواهد شد.پیش از موضع‌گیری محمد مرندی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در در جمع خبرنگاران تاکید کرد رسیدن به توافق، منوط به «واقع‌بینی» و «انعطاف» آمریکا دارد.

Emmanuel DUNAND / AFP

امیرعبداللهیان، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت حکومت ایران بر روی رعایت خط قرمزهایش اصرار دارد.

به‌‌گفته وزیر خارجه حکومت ایران، «یکی از دلایلی که تا الان مذاکرات طولانی شده این است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم.»

در برابر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عصر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد تنها راه بازگشت متقابل به توافق «برجام»، این است که حکومت ایران از طرح خواست‌ها و مطالباتی که ربطی به توافق «برجام» ندارند، دست بردارد.

«حذف نام سپاه پاسدارن از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا»، «دریافت تضمین‌های حقوقی برای ماندن دولت آمریکا در توافق برجام» و  « رفع مسائل پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، مهم‌ترین خواست‌های «فرابرجامی» حکومت ایران به‌شمار می‌‌روند.

به‌گفته محمد مرندی، حکومت ایران هنوز درباره چند موضوع «دغدغه» دارد. اما این مسائل به‌گونه‌ای نیستند که «غربی‌ها نتوانند حل کنند.»

روز جمعه، رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد و نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» گفت آمریکا به‌هیچ‌وجه، در موضوع‌های مرتبط با تحقیقات «پادمانی» آژانس، به حکومت ایران امتیاز نخواهد داد.

به گفته این مقام آمریکایی، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها زمانی پایان می‌یابد که حکومت ایران به تمامی پرسش‌های آژانس و مسائل «پادمانی» پاسخ دهد.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد روز سه‌شنبه در گزارشی، ضمن تأیید ارسال پاسخ رسمی حکومت ایران به طرح پیشنهادی اروپا، نوشت پاسخ حکومت ایران به «اتحادیه اروپا» می‌تواند نتیجه توافق ایران با دولت آمریکا، در راستای افزایش صادرات و عرضه نفت باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به‌دنبال انتشار موافقت ضمنی و احتمالی حکومت ایران با احیای توافق هسته‌ای «برجام»، بهای نفت غرب تگزاس با ۵/۷ درصد کاهش، به‌نزدیک ۸۷ دلار در هر بشکه رسید.