ایران در سال ۱۴۰۱؛ از «سیسمونی گیت» و متروپل تا «زن، زندگی، آزادی» و مسموم کردن دختران

05

اولین سال از سده جدید هجری شمسی که رهبر جمهوری اسلامی آن را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامید، از ابتدا عجیب آغاز شد. روز اول فروردین سال ۱۴۰۱ محمد محمدی ری‌شهری، وزیر اسبق اطلاعات و یکی از روحانیون متنفذ در ساختار سیاسی ایران درگذشت. همین موضوع بدل به شوخی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی شد تا کاربران آن را نشانه‌ای از سالی بد برای حکومتی بدانند که شالوده آن را روحانیون تشکیل می‌دهند.

طرح موسوم به «صیانت» که منتقدان آن را «طرح محدودسازی اینترنت» در ایران می‌خوانند، از مسائل به جا مانده از سال قبل بود که در ماههای نخستین سال گذشته به دغدغه مردم و حکومت بدل گشته بود؛ طرحی که به گفته بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار در مجلس، با تاکید خامنه‌ای جدی شد.

بر اساس این طرح قرار است «هر آنچه که از خارج از مرزها به داخل چنین شبکه‌ای وارد شده، پالایش و بر اساس آن سطوح دسترسی متفاوتی بر حسب شغل کاربر تعریف می‌شود تا مجوز دست‌یابی هر کاربر به اینترنت، نسبت به کاربران دیگر متفاوت باشد.»

در نهایت سال ۱۴۰۱به پایان رسید و سرنوشت این طرح جنجالی هنوز مشخص نشد. طرح «صیانت» در این مدت چندین بار در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس به بحث گذاشته شد و حتی به ارگان‌ها و سازمان‌های دیگری مانند شورای عالی فضای مجازی رفت و برگشت اما دست‌کم به شکل رسمی تصویب و اجرایی نشد. با این حال برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که بخش‌هایی از آن در حال اجراست.