ایران سفیر سوئد را در پی تکرار قرآن‌سوزی احضار کرد

Screen Shot 2023-07-20 at 10.29.25 PM

وزارت امور خارجه ایران، شامگاه پنجشنبه ۲۹ تیر، در اعتراض به آن‌چه که آن را تکرار «بی حرمتی به قرآن کریم» توصیف کرده است، سفیر سوئد در تهران را احضار کرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های دولتی ایران، سفیر سوئد در تهران از سوی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به این وزارت‌خانه احضار و «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.»

کنعانی در این دیدار خطاب به سفیر سوئد گفت: «تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را به شدت محکوم می‌کنیم و مسئولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم.»

او ضمن اشاره به قطعنامه‌ای که به تازگی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، در محکومیت «بی‌حرمتی به مقدسات» تصویب شده است، صدور مجوز دولت سوئد برای برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت عراق در استکهلم را که سازمان‌دهندگان آن قصد سوزاندن مجدد قرآن را داشتند، نشانه بی‌توجهی‌ این دولت به مصوبات نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری دانست.

سلوان مومیکا، مهاجر عراقی که پیش از این در نخستین روز از تعطیلات عید قربان، به سوزاندن قرآن در مقابل مسجد مرکزی استکهلم دست زده بود، پس از صدور مجوز دولت سوئد، در روز پنجشنبه برای دومین بار اقدام به سوزاندن قرآن کرد و این بار در مقابل سفارت عراق در استکهلم دست به این کار زد.

ناصر کنعانی در پایان از دولت سوئد خواست به مسئولیت‌های بین‌المللی خود در رابطه با ممانعت از تکرار چنین اقداماتی که آنها را «تاسف‌بار»، «ناقض حقوق بشر» و «مغایر با ارزش‌های دینی و انسانی» خواند، عمل کند.

سفیر سوئد در تهران نیز در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، مراتب را سریعا به دولت سوئد انتقال خواهد داد.

سیدحسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان نیز در همین رابطه در روز پنجشنبه از تمام کشورهای عربی و مسلمان خواست که به‌مانند دولت عراق، سفرای سوئد را از کشورهای خود اخراج کنند و سفرای خود را نیز از سوئد فرابخوانند.

او همچنین از مسلمانان سراسر جهان خواست که در نماز جمعه حضور چشمگیری داشته باشند و در حالی که قرآن را به بغل گرفته‌اند، بیرون از مساجد بست بنشینند.

در عین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان و منابع آگاه گزارش داده است که «صدها طرفدار» مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراقی، در ساعات اولیه پنجشنبه ۲۹ تیر به سفارت سوئد در بغداد یورش برده و آن را به آتش کشیده‌اند.

رویترز می‌گوید، طرفداران مقتدی صدر در واکنش به خبر صدور مجوز تازه برای سوزندان قرآن در سوئد، بامداد پنجشنبه در مقابل سفارت‌خانه این کشور در بغداد دست به تجمع زدند.

رویترز به نقل از منابع مطلع می‌نویسد که هیچ یک از کارکنان این سفارت‌خانه آسیب ندیده‌اند، اما در عین حال آنها از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده‌اند.