ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط توافق کردند

03

رسانه‌های رسمی ایران و عربستان سعودی می‌گویند که دو کشور برای ازسرگیری روابط دوجانبه توافق کرده‌اند و وزیران خارجه دو کشور برای بازگشایی سفارت‌ها به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این توافق با میانجیگری چین به دست آمده است. آمریکا با لحنی محتاطانه از این خبر استقبال کرده است. یک مقام ارشد شبه‌نظامیان حوثی گفته‌ عادی‌سازی روابط ایران و عربستان برای بازگشت امنیت به منطقه ضروری است.

در بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان و چین از «ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین» برای گفتگو و حل اختلافات تهران و ریاض ستایش شده است.

این بیانیه می‌گوید:‌ «در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.»

پس از آن که عده‌ای از افرادی که خود را بسیجی و حزب‌اللهی معرفی می‌کردند در سال ۱۳۹۴ به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله کردند، رابطه میان دو کشور قطع شد. حمله آنان به سفارت عربستان اقدامی در اعتراض به اعدام یک روحانی سرشناس شیعه بود.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مساعد بن‌محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب کمونیست چین از طرف سه کشور بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه ایران و عربستان بر «احترام به حاکمیت وعدم دخالت درامور داخلی یکدیگر» تاکید کرده‌اند.

علی شمخانی، به نورنیوز، وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته:‌ «رفع سوءتفاهم‌ها و نگاه رو به آینده در روابط تهران-ریاض، قطعا توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام را برای مدیریت چالش‌های موجود به‌دنبال خواهد داشت.»

ایران و عربستان از عراق و عمان هم برای تلاش‌هایشان در مسیر حل اختلاف بین دو کشور تشکر کرده‌اند.

به گزارش تسنیم آقای شمخانی در تماسی تلفنی با نخست وزیر عراق، از «زحمات آن کشور در میزبانی پنج دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان» تشکر کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفته «بازگشت روابط طبیعی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی» به ایجاد «ظرفیت‌های بزرگی» برای دو کشور خواهد شد.

او سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی را ستایش کرده است و گفته «سیاست همسایگی» در این دولت پیش می‌رود.

 

یک سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به رویترز گفته است:‌ «ما به طور کلی از هر تلاشی برای کمک به پایان جنگ در یمن و تنش‌زدایی در خاورمیانه استقبال می‌کنیم. تنش‌زدایی و دیپلماسی در کنار بازدارندگی ستون‌های کلیدی سیاست منطقه‌ای رئیس جمهور بایدن هستند.»

جنگ یمن یکی از دامنه‌دارترین موضوعات مورد اختلاف ایران و عربستان بوده است.

ایران حامی شبه‌نظامیان حوثی است که کنترل صنعا، پایتخت را در دست دارند. عربستان هم به حمایت از عبدربه منصور هادی، نخست وزیری که از صنعا گریخت، با ائتلافی از چند کشور دیگر مسلمان وارد جنگ علیه حوثی‌ها شده است.

مذاکره‌کننده ارشد شبه‌نظامیان حوثی از عادی‌سازی روابط میان تهران و ریاض استقبال کرده است.

محمد عبدالسلام در توییتر نوشته:‌ «منطقه به ازسرگیری روابط عادی کشورها نیاز دارد تا امت اسلامی بتواند امنیتی را که به واسطه مداخلات خارجی از دست داده احیا کند.»

در ادامه واکنش‌ها به این تحول بزرگ در منطقه، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است: « این تحول خوبی است. دلیل رضایت ما از این اتفاق این است که ما اطمینان داریم که این تحول به ضرر مردم منطقه نیست، بلکه به نفع آنها خواهد بود.» آقای نصرالله اضافه کرد: «بدون شک رابطه سالم این دو کشور نه تنها به سود ما، که به سود مردم یمن و سوریه، و در کل به نفع نیروی مقاومت نیز خواهد بود.»