بازار در ایران تحت تاثیر پایان تنش نظامی؛ دلار همچنان در مسیر ۷۰ هزار تومانی شدن

9

اخبار پایان تنش‌های نظامی در روزهای گذشته میان جمهوری اسلامی و اسرائیل بازارهای مالی ایران را در هفته اول اردیبهشت تحت تاثیر قرار داد و روند صعودی رشد قیمت‌‌ها در بازار ارز و طلا را متوقف کرد. تحت تاثیر این شرایط، ریزش سرمایه در بازار بورس نیز متوقف شد و تابلو این بازار دوباره با رنگ سبز جان گرفت.

گزارش‌ها از بازار طلا نشان می‌دهد که در آخرین روزهای فروردین‌ ۱۴۰۳، سکه امامی با کاهش قیمت، بار دیگر به محدوده ۴۲ میلیون تومان بازگشت؛ هرچند روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ به دلیل افزایش جهانی قیمت طلا، بار دیگر از ۴۳ میلیون تومان عبور کرد؛ یعنی همچنان چهار میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بالاتر از آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ است و کاهش اندک بهای آن در روزهای گذشته، نتوانست بازگشت قیمت‌ها به اسفندماه ۱۴۰۲ را رقم بزند.

فعالان بازار اثر کم‌‌شدن هیجان بر بازار را که حاصل اخبار حملات نظامی متقابل جمهوری اسلامی و اسرائیل بود، دلیل ثبات فعلی بازار می‌دانند.

هرچند به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها در روزهای آینده به زمستان ۱۴۰۲ بازگردد و برای فعالان بازار دورنمای بازار طلا و سکه همچنان حاکی از عبور مجدد قیمت سکه امامی از مرز ۴۵ میلیون تومان است؛ آنچه با جهش مجدد یک‌ میلیون‌ تومانی قیمت سکه تمام از صبح دوم اردیبهشت‌ تایید شد. به این ترتیب بازگشت قیمت سکه به زیر ۴۰ میلیون تومان تنها ساعاتی کوتاه دوام آورد و ظهر یکشنبه، قیمت سکه بهار آزادی از ۴۱ میلیون تومان عبور کرد.

نیم‌سکه نیز همانند روز گذشته ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد که به معنای ثابت ماندن قیمت در دو روز گذشته است.

در بازار ارز وضعیت همانند بازار سکه، تابع اخبار تنش نظامی میان اسرائیل و جمهوری اسلامی است. به طوری که سرعت گرفتن رشد قیمت دلار با آغاز حمله سپاه پاسداران به خاک اسرائیل، پس از پاسخ اسرائیل، سیر نزولی گرفت.

با این حال قیمت هر دلار ایالات متحده آمریکا اگرچه از محدوده نزدیک به ۷۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و اینک در مرز ۶۵ هزار تومان قرار دارد، برای فعالان بازار به معنای تداوم سقوط قیمت نیست. برخی تحلیلگران معتقدند هرچند اخبار کاهش تنش نظامی در منطقه بر کاهش التهاب بازار تاثیرگذار بود، این کاهش قیمت ارز بیشتر حاصل ورود بازارساز بانک مرکزی است که به نظر می‌رسد با ارزپاشی تلاش کرد از رسیدن قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان جلوگیری کند.

در صورت پذیرش این تحلیل، به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت دلار نیز بعد از چند روز، بار دیگر شیب صعودی بگیرد؛ پیش‌بینی که از صبح یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه به صورت نسبی محقق شد و قیمت دلار با توقف ریزش، از نو صعودی شد.

وضعیت در بازار بورس نیز روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ مطابق روند آغازشده از روز شنبه با رشد شاخص کل همراه بود و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه با ۲۷ هزار و ۱۴۶ واحد افزایش در ارتفاع دو میلیون و ۳۱۲ هزار و ۹۹۰ واحدی قرار گرفت.

این روند صعودی با در نظر گرفتن سقوط بازار بورس طی هفته‌های اخیر، هنوز رنگ احیای بازار نگرفته و میزان خروج سرمایه‌های حقیقی در بازار که از اواخر سال ۱۴۰۲ آغاز شد، به حدی بوده است که افزایش شاخص کل به ترغیب سرمایه‌گذاران برای بازگرداندن پول به بورس منجر نشود.

برآوردها از وضعیت بازارهای مالی ایران حاکی از آن است دولت در شرایط التهابی ناشی از حوادث منطقه‌ای، برای بهبود تلاشی دستوری داشته است که این بازارسازی به دلیل ناتوانی دولت از تامین منابع لازم در درازمدت، ادامه‌دار نخواهد بود.