بازار مسکن ایران به دوره «انفجار قیمت‌ها» وارد شد

Screen Shot 2023-04-02 at 1.04.26 PM

قیمت هر متر مربع مسکن مهر پردیس در استان تهران، از ۴۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۹ طی دوازده سال، به بیش از ۴۰ میلیون تومان رسیده است. دبیرکل انبوه‌سازان مسکن در همین زمینه گفت در یک سال گذشته، افزایش تصاعدی قیمت مسکن در ایران به «انفجار قیمت‌ها» تبدیل شده و این روند در ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از افزایش قیمت مسکن مهر با اشاره به محبوب نبودن واحدهای مسکن مهر بین مردم و استقبال نشدن از آن‌ها در زمان واگذاری، به‌ویژه واحدهای دور افتاده از شهرهای مادر، نوشت اینک با افزایش قیمت مسکن در کلانشهرهایی مانند تهران در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، واحدهای مسکن مهر هم به واحدهای پرفروش تبدیل شده‌اند.

بنا به این گزارش، در میان مجموعه‌های مسکن مهر نزدیک به تهران، مجموعه «مسکن مهر پردیس» جزو پرطرفدارترین واحدهای مسکونی بوده است و «قیمت هر متر مربع مسکن مهر پردیس در سال ۱۳۸۹ بین ۳۷۰ تا ۴۷۰ هزار تومان برای متقاضیان واجد شرایط اعلام شد، اما با گذشت ۱۲ سال، این قیمت‌ها برای واحدهای مسکن مهر پردیس چیزی شبیه به شوخی است».

با رشد تصاعدی قیمت مسکن مهر پردیس در ۱۲ سال گذشته، اینک «در برخی از فازهای مسکن مهر پردیس، قیمت هر متر مربع به بیش از ۴۰ میلیون تومان هم رسیده» و با برخی از مناطق شهر تهران همسان شده است. بنا به گزارش ایلنا، ارزان‌ترین واحدهای مسکن مهر پردیس حدود سه میلیارد تا سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارند.

به نوشته ایلنا، قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس در حالی افزایش یافته است که ساکنان این مجموعه هنوز هم با مشکلات جدی ناشی از «نبود زیرساخت‌های شهری، از جمله آب، فاضلاب، دسترسی به مراکز درمانی، آموزشی، و از همه مهم‌تر، حمل‌و‌نقل عمومی» مواجه‌اند.

در چند سال گذشته، وزیران راه و شهرسازی دولت‌های مختلف بارها وعده ساخت متروی پردیس را مطرح کرده‌اند. این وعده‌ هنوز اجرایی نشده است، اما چنانچه تحقق یابد، «قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس ارزش افزوده» بسیار چشمگیری خواهد داشت.

مسکن مهر پردیس قرار بود شامل ۸۴ هزار واحد مسکونی باشد که در حال حاضر ۲۲ هزار واحد آن همچنان در مرحله احداث است و برای تحویل به متقاضیان آماده نیست.

بنا به گزارش خبرگزاری ایلنا، با وجود افزایش شدید قیمت مسکن مهر پردیس، «طبق آخرین گزارش‌های ارائه‌ شده در سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۵ هزار مسکن مهر تحویل‌شده به متقاضیان در پردیس»، همچنان خالی از سکنه است.

در همین حال، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، با بیان اینکه «انفجار قیمت‌ها در سال‌ گذشته و امروز قابل مشاهده و رصد است»، گفت: «از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آن،  قیمت مسکن در بعضی از مناطق  بین ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته و این افزایش در برخی از مناطق حتی بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.»

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تاکید کرد دلیل رشد تصاعدی قیمت مسکن در ایران، این است که «دولت، مجلس و مسئولان؛ مسکن را تبدیل به کالای سرمایه‌ای کرده‌اند و این کالای سرمایه‌ای به دنبال حفظ جایگاه خود است».

 پورحاجت «مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن» را ناشی از «بی‌ثباتی اقتصادی، عدم انگیزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی» و «تلاطم و سردرگمی دولت در حوزه مسکن و ساختمان» دانست، و گفت «با شعار دادن بحران مسکن حل نمی‌شود» و تولید مسکن در کشور نه‌تنها افزایش نداشته، بلکه  در یک دهه اخیر شرایط روزبه روز بدتر شده است و چنانچه «از سال ۱۳۹۲ به این سمت اگر آمارها بررسی شوند، با شیب مشخصی، صدور پروانه ساختمانی کاهش یافته و با همین شیب نیز فرار سرمایه‌گذاری از حوزه مسکن» رخ داده است.

او همچنین دولت و شهرداری‌ها و مجلس را از عوامل گرانی مسکن معرفی کرد و افزود: «هر سال در فروردین‌ ماه نخستین محرک را شهرداری‌ها، شوراهای شهر و در کنار آن مجلس شورای اسلامی، در تدوین بودجه سازمان و ارگان‌های دولتی به مسکن ضربه وارد می‌کنند و با افزایش ۸۰ درصدی، ۱۰۰ و گاهی اوقات ۳۰۰ درصدی عوارض، موجب بروز مشکلات فراوان برای بخش خصوصی می‌شوند.»

پورحاجت درباره چشم‌اندار قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ نیز گفت وقتی دلار تا حدود ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، قطعا میزان افزایش قیمت مسکن که در سال ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم، در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد یافت.