بازتاب جان باختن مهسا امینی در روزنامه‌های چاپ ایران

4

در ادامه اعتراض‌ها و واکنش‌ها به جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی در پی بازداشت به دست گشت ارشاد، روزنامه‌های امروز چاپ ایران هم بعد از تعطیلات جمعه و شنبه، به این موضوع پرداخته‌اند و برخی از آنها خواهان تعطیلی گشت ارشاد شده‌‌اند.

روزنامه‌های حکومتی از پلیس و سیاست‌های گشت ارشاد برای برخورد با آنچه که آنها «بدحجابی» زنان عنوان می‌کنند، دفاع کردند و با استناد به تصاویر ویدیویی دوربین مدار بسته که پلیس آن را منتشر کرده، نوشتند که هیچ گونه برخوردی فیزیکی با خانم امینی صورت نگرفته است.

این روزنامه‌ها تصویر صفحه رویی خود را به مراسم اربعین اختصاص دادند.

اما روزنامه‌های منتقد از نحوه برخورد پلیس و اطللاع‌رسانی درباره جان باختن مهسا امینی انتقاد کردند و شماری از آنها در صفحه رویی خود، تصویری از مهسا را منتشر کردند.

تیتر روزنامه سازندگی: ارشاد شد؟

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، تیتر روزنامه سازندگی: ارشاد شد؟

روزنامه سازندگی با انتشار تصویری بزرگ از مهسا امینی در صفحه خود تیتر «ارشاد شد؟» را برگزید.

این روزنامه یادداشت حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران را منتشر کرد که جان باختن خانم امینی ونحوه برخورد با آن را «آزمونی» برای نظام و رئیس‌جمهور دانست و پرسیده آیا این موضوع برای «نظام حائز اهمیت است یا خیر.»

عمادالدین باقی هم در یادداشت خود نوشته که نحوه برخورد مقامات و رسانه‌های حکومتی با این «فاجعه، نشانگر فرار از مسئولیت و بی‌توجهی به تاثر افکار عمومی» بوده است.

کیهان روزنامه نزدیک به حکومت

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، کیهان روزنامه نزدیک به حکومت

روزنامه کیهان که به دیدگاه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران نزدیک است و از آن به‌عنوان روزنامه حکومتی یاد می‌شود، بنا به شیوه‌ معمولش، روایت پلیس تهران را درباره مهسا امینی تکرار کرد و هرگونه برخورد پلیس با او را رد کرد.

کیهان به نقل از پلیس تهران نوشت خانم امینی «به‌طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد» و برای درمان بلافاصله به بیمارستان منتقل شد.

این روزنامه حکومتی با دفاع از انتشار ویدیویی توسط پلیس که مربوطه به انتقال خانم امینی به بازداشتگاه است، نوشت: «در فیلم منتشر شده از پلیس که مربوط به محل مراجعه مرحومه امینی است کاملا واضح و مشخص است که وی بدون مشکلی وارد سالن عمومی که افراد زیادی هم در ان مستقر هستند می‌شود و پس از نشستن در محل در ادامه بعد از گفت‌و‌گو با شخصی که در محل حضور دارد ناگهان بیهوش می‌شود و در ادامه با حضور عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل می‌شود.»

کیهان در پایان یادداشت خود، خواستار برخورد با افرادی شد که در فضای مجازی از نحوه برخورد با خانم امینی اطلاع‌رسانی کرده و اخبار مربوط به آن را پوشش دادند.

کیهان آنها را «دروغ‌پرداز» و «شایعه‌ساز» خواند.

رسانه دولتی ایران، از عملکرد گشت ارشاد دفاع کرده و نوشته مرگ مهسا امینی «فقط یک اتفاق» بود «که در پهنه گسترده کارنامه پلیس امنیت اخلاقی، نظیر و شبیهی ندارد.»

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، رسانه دولتی ایران، از عملکرد گشت ارشاد دفاع کرده و نوشته مرگ مهسا امینی «فقط یک اتفاق» بود «که در پهنه گسترده کارنامه پلیس امنیت اخلاقی، نظیر و شبیهی ندارد.»

روزنامه ایران، رسانه دولتی از عملکرد گشت ارشاد دفاع کرده و نوشته مرگ مهسا امینی «فقط یک اتفاق» بود «که در پهنه گسترده کارنامه پلیس امنیت اخلاقی، نظیر و شبیهی ندارد.»

این روزنامه هم در یادداشتی مخالفان دولت را «فرصت‌طلبان» دانسته که به دنبال «عقده‌گشایی سیاسی» هستند.

ایران نوشته که مخالفان دولت می‌خواهند نشان دهند که  عملکرد گشت ارشاد، محصول دولت سیزدهم است حال آنکه طرح گشت ارشاد در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی شکل گرفت و این طرح در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد.

این روزنامه هم مانند کیهان، با دفاع از عملکرد پلیس، انتشار تصاویر ویدیویی از سوی پلیس را دلیلی بر عدم برخورد پلیس با مهسا امینی دانست.

روزنامه ایران دراین باره نوشت: «در این فیلم مشخص شد که این دختر جوان بدون هیچ زد و خوردی با مأمور مستقر در محل در حال گفت‌و‌گو است و پس از آن ناگهان دچار بدحالی شده و روی زمین می‌افتد.»

صفحه اول روزنامه شرق

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، صفحه اول روزنامه شرق

روزنامه شرق طی یک گزارش اختصاصی از بازداشت تا خاکسپاری مهسا امینی و چند یادداشت انتقادی ویژه‌نامه‌ای درباره او منتشر کرد.

این روزنامه همچنین در یادداشتی به ماجرای مرگ زهرا بنی ‌یعقوب در سال ۸۶ که در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر همدان جان باخت، پرداخت و پرسید مگر عدالت برای او به اجرا درآمد؟

محمود دولت‌آبادی، نویسنده سرشناس در یادداشتی در شرق نیز پرسیده چنین رفتارهایی علیه هموطنان به چه معناست. آقای دولت‌آبادی نوشته: «بسیار پیشتر دریافته‌ام که سعی در عادی‌سازی خشونت منجر به جنایت، به یک روند عادی دارد تبدیل می‌شود.»

این روزنامه یادداشتی هم درباره ابعاد حقوقی ماجرای مهسا امینی منتشر کرده و در صفحه ورزش خود، اظهارنظرعلی دایی، علی کریمی و مهدی مهدوی کیا را بازگو کرده است.

جوان ازعملکرد پلیس دفاع کرد

منبع تصویر، SOCAILA MEDIA

توضیح تصویر، جوان ازعملکرد پلیس دفاع کرد

روزنامه جوان نزدیک به حکومت هم از واکنش پلیس برای درمان مهسا امینی و انتشار تصاویر ویدیویی دوربین مداربسته دفاع کرده و نوشته تصاویر نشان می‌دهد در زمان انتقال خانم امینی به خودرو و مرکز پلیس هیچگونه برخورد فیزیکی صورت نگرفته است.

به‌ نوشته این روزنامه «رسانه‌های معاند» با نظام به شایعات دامن زدند و خواسته است که قانون درباره شایعه‌پراکنان به وظیفه خود عمل کند.

روزنامه آرمان ملی

منبع تصویر، SOCAIL MEDAI

توضیح تصویر، روزنامه آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی، به «حساسیت مردم» به مرگ خانم امینی پرداخته و با انتقاد به نحوه برخورد گشت ارشاد با زنان، نوشته که با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی «برخورد با بدحجابی شدت بیشتری» گرفته است.

این روزنامه به نحوه اطلاع‌رسانی و انتشار تصاویر ویدیویی دوربین مداربسته پلیس هم انتقاد کرده: «پليس هم واکنش‌هايي نشان داد و فيلم‌هايي از دوربين مداربسته‌اش در جايي که مهسا حضور داشت، منتشر کرد اما به نظر نمي‌رسد که اين تصاوير مردم را راضي کرده باشد.»

روزنامه جمهوری اسلامی منتقد برخورد گشت ارشاد

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، روزنامه جمهوری اسلامی منتقد برخورد گشت ارشاد

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن انتشار گزارشی از خاکسپاری مهسا امینی، در یاداشتی به قلم حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران از برخورد گشت ارشاد انتقاد کرده است.

آقای علایی با اشاره به مرگ شماری از بازداشتی‌ها در کهریزک در سال ۸۸ و مرگ ستار بهشتی کارگری که در اثر خشونت پلیس در زندان جان باخت، نوشت: «برای بسیاری از مردم این سوال پدید آمده که چرا بعضی از افرادی که به اتهام‌های گوناگون بازداشت می‌شوند، در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند؟»

این فرمانده سابق سپاه پرسیده است که آیا عملکرد گشت ارشاد باعث افزایش علاقه زنان به «پوشش بهتر» شده یا آنها را به «واکنش متقابل و به مخالفت با پوشش اجباری وادشته است؟»

روزنامه هم‌میهن

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، روزنامه هم‌میهن

«هم‌میهن» هم جزو روزنامه‌هایی بود که تصویر بزرگی از مهسا منتشر کرد.

این روزنامه سرمقاله خود را به موضوع مرگ خانم امینی اختصاص داده و خواستار اصلاح سیاست‌ها درباره گشت ارشاد شده است.

در این سرمقاله با اشاره به تفاوت اصلاح و عقب‌نشینی نوشته دولت‌ها علاقه‌ ندارند به عقب‌نشینی متهم شوند اما «عقب‌نشینی جایی معنا دارد که ایستادگی در موضع حق باشد… ولی اگر جایی که قرار داریم اساسا بی‌نتیجه باشد، تغییر سیاست به معنای عقب‌نشینی نیست بلکه اصلاح سیاست است.»

این روزنامه نیز گزارش اختصاصی از خاکسپاری خانم امینی منتشر کرده است.

روزنامه همشهری

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، روزنامه همشهری

روزنامه همشهری اما به چاپ یک یادداشت کوتاه در صفحه نخست خود، درباره مرگ مهسا امینی اکتفا کرد که در آن ضمن ابراز تاسف دولت و مجلس، بر «وعده پیگیری» این دو نهاد تاکید کرد.