بازتاب شکست در فوتبال، ادامه اعتراضات، سرکوب «ظالمانه» و «تجاوز» در زندان در رسانه‌های جهان

07

رسانه‌های جهان روز سه‌شنبه به پیامدهای شکست تیم اعزامی ایران در مسابقه با انگلستان در جام جهانی فوتبال پرداختند و همچنین به گسترش اعتراضات سراسری علی‌رغم سرکوب «ظالمانه.»

نیویورک تایمز در چندین گزارش روز سه‌شنبه به پیامد بازی‌ فوتبال ایران و انگلستان پرداخته و در گزارش مفصلی در‌باره حاشیه‌های مسابقه روز دوشنبه از جمله سرکوب به شکل‌های مختلف اعتراض اشاره می‌کند و می‌نویسد که حاشیه‌ها پیروزی‌ به گفته‌ این روزنامه «آسانِ» تیمِ انگلستان بر تیمم اعزامی از ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. جان برنچ خبرنگار نیویورک تایمز در قطر می‌نویسد از نمایش پرچم (شیر و خورشید) ایران جلوگیری می‌شد، حتی با وارونه تن کردن اجباری تی‌شرت‌ها.

آسوشیتدپرس در گزارشی که صبح سه‌شنبه در صدها رسانه در سراسر جهان، از جمله واشنگتن پست و وبسایت ای‌بی‌سی‌ نیوز منتشر شد، می‌نویسد: «جراید حکومت، عامل شکست تحقیر‌آمیز تیم اعزامی ایران در برابر تیم انگلستان را اعتراضات سراسری قلمداد کردند. خبرنگار این رسانه می‌نویسد:« رسانه‌های محافظه‌کار به تکنیک آشنای اتهام‌زنی به دشمن خارجی متوسل شدند.»

پاسخ کیروش به هو تماشاگران در استادیوم خلیفه قطر در گزارش ای اس پی ان
پاسخ کیروش به هو تماشاگران در استادیوم خلیفه قطر در گزارش ای اس پی ان

شبکه بزرگ ورزشی آمریکا «ای اس پی ان» واکنش کیروش مربی تیم اعزامی ایران به جام جهانی فوتبال را تیتر کرده که در واکنش به هو کردن فوتبالیست‌های اعزامی توسط تماشاگران ایرانی در استادیوم، گفته است:« اگر نمی‌توانید از تیم حمایت کنید در منزل بمانید.»

وال استریت ژورنال می‌نویسد: «همراه نشدن فوتبالیست‌های اعزامی با سرود جمهوری اسلامی در آغاز مسابقه با انگلستان، نشانه‌ی حمایت آنها از اعتراضات سراسری بود.

اما روزنامه گاردین سکوت تیم هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی را طور دیگری گزارش داده. گاردین می‌نویسد بسیاری از تماشاگرها که پیراهن زن زندگی آزادی برتن داشتند سکوت تیم را کافی ندانستند، اما در حالی که سرود جمهوری اسلامی در استادیوم خلیفه‌ی قطر پخش می‌شد، در نگاه فوتبالیست‌ها حس می‌شد که نگرانند خود آنها و بستگان آنها ممکن است به زودی بهای سنگینی بپردازند.

هنگامه قاضیانی
هنگامه قاضیانی

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه یک گزارش تحلیلی منتشر کرده از همراهی خاموش یا پرسروصدای فوتبالیست‌ها، ستارگان سینما و چهره‌های برجسته جامعه‌ی ایران با اعتراضات سراسری، از جمله به شیوه و بهانه‌های بازداشت ستارگان سینما، موسیقی و ورزش می‌پردازد.

مجله نیوزویک صبح سه‌شنبه در وب‌سایت خود فهرست اسامی ۲۱ معترض را منتشر کرد که در معرض اعدام قرار دارند، و می‌نویسد سازمان عفو بین‌الملل هشدار داده که این ۲۱ معترض به دادگاه‌ انقلاب اسلامی ارجاع داده شده‌اند که ۵ معترض را در محاکمه‌های جعلی که ذات مخدوش آن را نشان می‌دهد، به اعدام محکوم کرده بود.

هیات تحریریه واشنگتن پست در سرمقاله‌ای روز سه‌شنبه اظهار عقیده می‌کند که اعتراضات سراسری، مشروعیت دین‌سالاری اسلامی را به لرزه در‌آورده است و می‌نویسد:« در حالی که در ایران خیابان‌ها از اعتراض شعله‌ور است، حکومت در خارج از کشور دردسر می‌آفریند.»

وال استریت ژورنال در میان گزارش‌های ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم را برجسته کرده که می‌نویسد واکنشی به قطعنامه شدیداللحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

تأسیسات غنی‌سازی فوردد
تأسیسات غنی‌سازی فوردد

این روزنامه گزارشی از نویسنده لارنس نورمن کار کرده که می‌نویسد:« حکومت ایران می‌گوید در سایت به شدت سنگربندی شده‌ی فردو، اورانیوم با غلظت نزدیک به بمب اتمی تولید می‌کند.»

لوموند چاپ پاریس هم خبر غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کار کرده. لوموند این خبر رویترز را تیتر کرده که به نقل از محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشته غنی‌سازی اورانیوم به غلظت ۶۰ درصد در کارگاه فوردو آغاز شده.

گزارش رویترز از دوبی و گزارش مشابه آسوشیتدپرس در باره کارگاه فردو را ده‌ها رسانه در سراسر جهان کار کرده‌اند، از جمله واشنگتن پست.

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که شهادت زنانی را که می‌گویند در بازداشتگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به آنها تعرض جنسی و تجاوز شده است، شنیده است. خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید از طریق منابع راستی‌آزمائی شده به این نتیجه رسیده که در سرکوب ظالمانه اعتراضات سراسری توسط نیروی امنیتی جمهوری اسلامی، از تعرض و تجاوز جنسی به عنوان ابزار سرکوب استفاده می‌شود، برای تحت فشار گذاشتن، نومیدکردن و در بعضی موارد اخاذی و دریافت حق سکوت از معترضان قربانی.

انعکاس اعتراضات سراسری و درخواست حمایت از معترضان در خیابان‌های ایران به روزنامه‌های محلی آمریکا هم سرایت کرده است.

روزنامه محلی هرالدتریبون مقاله‌ای دارد از یکی از اهالی ساراسوتا، مادر دو دختر، خانم سپی اکرمن، که از یک خانواده نسل اول آمریکائی است که تمام بستگان و اقوام نزدیکش در ایران زندگی می‌کنند، همراه با نویسنده خاخام الین روز گلیکمن، یکی از روحانیون یهودی ساراسوتا، از همشهری‌های خود می‌خواهند برخیزند و در حمایت از زنان تحت ستم در ایران، صدای خود را بلند کنند. آنها می‌نویسند:« در جامعه زیبا و با صفای ما در ساراسوتا، کسانی که رنج دوستان و بستگان در ایران را شاهد هستند، با دو گزینه روبرو شده‌اند: ساکت بمانند تا امکان رفت و آمد به ایران را از دست ندهند یا انتقاد کنند و با خطر مجازات در بازگشت به کشور روبرو شوند.»

خبرگزاری الجزیره قطر گزارش می‌دهد که حکومت ایران به مواضع کردهای ایران در شمال عراق حمله کرد و در حالی که اعتراضات سراسری ضدحکومتی ادامه دارد، می‌گوید:« کردهای شمال عراق استان‌های کردنشین غرب ایران را بی‌ثبات می‌‌کنند.»

همزمان، روزنامه جمهوریت ترکیه در شماره روز سه‌شنبه گزارشی را به دفاع رئیس حکومت ترکیه از حمله به مواضع گروه‌های کرد در مرز عراق و سوریه اختصاص داده که جمهوریت می‌نویسد اردوغان آنها را تروریست توصیف می‌کند.

روزنامه‌های ترکیه حملات ایران و ترکیه به پایگاه‌های گروه‌های کرد در شمال عراق و مرز عراق و سوریه را گسترده پوشش داده‌اند.

روزنامه حریت در مقاله‌ای تحت عنوان بیانیه رسوائی از آمریکا بیانیه انتقاد‌آمیز وزارت خارجه آمریکا را نقل کرده و نوشته:« این پیام تسلیتی است برای تروریست‌های خنثی شده در مرز سوریه و عراق.»

ایزوستیا روزنامه پرتیراژ مسکو خبری در باره حملات ترکیه به نیروهای کرد در مرز عراق و سوریه منتشر کرده، که همزمان با حملات هوائی سپاه پاسداران به مواضع احزاب کرد ایرانی در شمال عراق انجام گرفت. نویسنده ایزوستیا النار بینازاروف می‌نویسد:« نیروهای کرد آخرین ضربات ترکیه را بی‌جواب نگذاشتند.

ایزوستیا در این گزارش تفسیری حملات بیشتری را پیش‌بینی می‌کند و می‌پرسد:« حملات ترکیه به شمال سوریه به چه چیز می‌تواند منجر شود؟»