بازتاب گسترده تظاهرات برلین در رسانه‌های جهان؛ «رویاهایی برای ایران»

Screen Shot 2022-10-23 at 1.38.20 PM

یک روز پس از تجمع بیش از ۸۰ هزار نفری ایرانیان در برلین که روز شنبه به منظور اعلام همراهی با اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی انجام گرفت، این تظاهرات تاریخی به تیتر خبرگزار‌ی‌های مهم جهان تبدیل شد.

افزون بر رسانه‌های آلمانی که با ابراز شگفتی به این حضور گسترده واکنش نشان دادند، سایر منابع خبری در کشورهای دیگر نیز با انتشار اخبار، عکس‌ها و ویدیوهای بزرگ‌ترین تظاهرات ایرانی‌های خارج از کشور در مخالفت با جمهوری اسلامی، به انعکاس صدای مخالفان پرداختند.

رویترز: ده‌ها هزار ایرانی ساکن خارج از کشور روز شنبه برای نشان دادن حمایت خود از معترضان در داخل کشورشان، در برلین راهپیمایی کردند. این تجمع در شرایطی انجام شد که ناآرامی‌ها پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس، با وجود سرکوب مرگبار حکومت، وارد هفته ششم شده است. اعتراض‌های جسورانه اخیر در ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را برای مقام‌های روحانی جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است. این تظاهرات سبب شد برای سرکوب معترضان از دستگاه امنیتی قدرتمند حکومت استفاده شود.

آسوشیتدپرس: تظاهرات علیه رژیم ایران هزاران نفر را به برلین کشاند. برخی از تظاهرات‌کنندگان گفتند که از شهرهای دیگر آلمان و حتی دیگر کشورها به برلین آمده‌اند تا حمایت خود را از معترضان به جمهوری اسلامی در ایران نشان دهند. شرکت‌کنندگان پرچم‌ها و تابلوهایی با مضامین انتقادی از رهبران ایران در دست داشتند. روی بسیاری از پلاکاردها نیز به دو زبان انگلیسی و آلمانی شعار «زن، زندگی، آزادی» نوشته شده بود. یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات گفت: «این دیگر یک اعتراض نیست، این یک انقلاب در ایران است و مردم جهان باید آن را ببینند.»

گاردین: تظاهرات برلین که به گفته پلیس آلمان بیش از ۸۰ هزار نفر در آن شرکت داشتند، تنها یکی از چند تجمع ایرانی‌ها علیه جمهوری اسلامی بود که روز شنبه در سراسر جهان از جمله استرالیا و ژاپن برگزار شد. به گفته فعالان ضددولتی، راهپیمایی برلین بزرگ‌ترین تظاهرات ایرانیان خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی بود. سازمان‌دهندگان این راهپیمایی گسترده در همبستگی با معترضان ایرانی خطاب به جامعه بین‌المللی گفتند: «از دولت‌های دموکراتیک می‌خواهیم مذاکره با دولت جنایتکار جمهوری اسلامی را متوقف کنند.»

اسکای نیوز: نزدیک به یک ماه پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، هزاران ایرانی برای همبستگی با معترضان داخل کشور راهپیمایی کردند. راهپیمایی‌های گسترده در شهرهایی مانند برلین، واشنگتن و لندن برگزار شد. مرگ مهسا امینی در ایران تاکنون اعتراض‌های مرگباری در سراسر این کشور ایجاد کرده و دستگیری ۱۲ هزار نفر و کشته شدن نزدیک به ۲۵۰ نفر را به همراه داشته است.

خبرگزاری فرانسه: ۸۰ هزار نفر در راهپیمایی برلین برای ایران شرکت کردند. لیزا پاوس، وزیر خانواده حزب سبز آلمان در توییتی نوشت: «امروز هزاران نفر همبستگی خود را با زنان و تظاهرات‌کنندگان شجاع در ایران نشان می‌دهند.» او خطاب به معترضان ایرانی افزود: «ما در کنار شماییم.»

دویچه وله: روز شنبه بیش از ۸۰ هزار نفر در برلین تجمع کردند تا با تظاهرات‌کنندگان در ایران ابراز همبستگی کنند. این در حالی است که پیش از این، حضور ۵۰ هزار نفر پیش‌بینی شده بود. پلیس آلمان از یک راهپیمایی «بدون دردسر» خبر داد. بسیاری از شرکت‌کنندگان از شهرها و کشورهای دیگر خود را به برلین رسانده بودند. یکی از شرکت‌کنندگان که از سوئد به این راهپیمایی آمده بود، گفت: «ما برای ابراز همبستگی با مردم ایران اینجاییم. ما به دوستانمان در ایران قول داده‌ایم که آن‌ها را تنها نخواهیم گذاشت. از کشورهای اروپایی می‌خواهیم گام‌های روشنی بردارند. آن‌ها باید تجارت با رژیم ایران را متوقف و از ندای آزادی حمایت کنند.»

ای‌بی‌سی نیوز: برلین روز شنبه میزبان بزرگ‌ترین جمعیت ایرانیان خارج از کشور در ۴۳ سال گذشته بود. ایرانی‌ها در این راهپیمایی عظیم، تابلوهایی با مضامین آزادی‌خواهانه در دست داشتند و در مورد حقوق زنان، مشکلات اقتصادی، مسائل زیست‌محیطی، آزادی بیان و حقوق مهاجران افغان سرود خواندند. آن‌ها همچنین در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان از جامعه جهانی و غرب خواستند از هرگونه معامله با جمهوری اسلامی دست بردارند.

فاکس نیوز: اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی در ایران به همبستگی ایرانیان در آمریکا و اروپا منجر شد. روز شنبه در برلین ده‌ها هزار نفر برای نشان دادن همبستگی با معترضان ایرانی که در چند هفته گذشته این جنبش را در ایران رهبری کردند، حضور یافتند. جمعیت فریاد می‌زدند: «زن، زندگی، آزادی» و با تابلوهایی که در دست داشتند، اعتراضشان را به مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز می‌کردند.

ان‌پی‌آر: جمعیت زیادی از ایرانی‌های ساکن خارج از این کشور روز شنبه در خیابان‌های برلین، واشنگتن‌دی‌سی و لس‌آنجلس راهپیمایی کردند تا حمایت بین‌المللی از معترضان در ایران را نشان دهند. آن‌ها نام مهسا امینی را فریاد می‌زدند که در بازداشت گشت ارشاد جان باخت و به جرقه اعتراض‌های اخیر ضد حکومت جمهوری اسلامی منجر شد. قیام مردم ایران در حال حاضر به بزرگ‌ترین چالش برای جمهوری اسلامی منجر شده است. پیش از آن، جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب محمود احمدی‌نژاد چنین ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده بود.

مورگن پست: به گزارش خبرگزاری آلمان، ایرانیان ساکن بسیاری از نقاط اروپا روز شنبه در ستون پیروزی برلین گرد هم آمدند تا حمایتشان را از معترضان ایرانی نشان دهند. این تظاهرات در حالی انجام شد که در داخل ایران بیش از پنج هفته است اعتراض‌ها ضد جمهوری اسلامی و حکومت استبدادی آن متوقف نشده است. تظاهرات‌کنندگان در شعارهایشان خواستار سقوط نظام حکومت اسلامی شدند و فریاد مرگ بر خامنه‌ای سر دادند. حامد اسماعیلیون، فعال مدنی سرشناس ایرانی، در این تظاهرات سخنرانی کرد و از جامعه جهانی خواست که مذاکرات با ایران را متوقف و سفرای خود را از جمهوری اسلامی خارج کنند.

او در میان تشویق حاضران گفت: «همه ما رویاهایی داریم و رویاهای ما تنها در صورتی محقق می‌شود که ایران از قیدوبند جمهوری اسلامی رهایی یابد.»