«بازداشت دست‌کم ۱۸۵» شهروند بلوچ در طی یک ماه گذشته در زاهدان

8

گزارش رسانه‌های حقوق بشری حاکی است طی یک ماه گذشته دست کم ۱۸۵ شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده‌اند.

سایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، چهارشنبه نوشت: «دست کم ۱۸۵ تن از شهروندان بلوچ که در طی یک ماه اخیر از تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۱ تا ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای نظامی و امنیتی در زاهدان بازداشت شده‌اند»

حال‌وش می‌گوید توانسته است هویت ۱۲۵ تن از این بازداشت‌شدگان را احراز کرده است.

این سایت خبری همچنین می‌گوید با توجه به «جو شدید امنیتی و بازداشت های فله‌ای و گسترده و همچنین قطعی اینترنت و تهدید خانواده‌ها از سوی دستگاه‌های امنیتی» آمار واقعی بازداشت‌شدگان احتمالا بسیار بالاتر از این تعداد است.

در همین زمینه، کمپین فعالین بلوچ نیز می‌گوید، نیروهای لباس شخصی شامگاه سه‌شنبه ۱۱ بهمن دو جوان بلوچ را در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این رسانه هویت بازداشت شدگان را داوود رخشانی و اکبر گرگیج اهل منطقه شیرآباد شهرستان زاهدان اعلام کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را در سطح این شهر به اجرا گذاشتند و از جمله در بسیاری از مناطق زاهدان اقدام به استقرار نیروهای امنیتی و برپایی ایست بازرسی کردند.

زاهدان در ماه‌های اخیر به ویژه در «جمعه‌ها» شاهد اعتراضات گسترده علیه جمهوری اسلامی بوده است.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان از هشتم مهر ماه شکل گرفت، روزی که مردم این شهر پس از نماز جمعه اهل سنت قصد اعتراض مسالمت‌آمیز به «کشته شدن مهسا امینی و تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار» را داشتند اما با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری مواجه شدند که به کشته شدن نزدیک به «صد تن» از جمله چندین کودک منجر شد.