باشگاه فوتبال اوکراینی از فیفا خواست ایران را از جام جهانی فوتبال اخراج کند

Screen Shot 2022-10-24 at 11.31.32 AM

شاختار دونتسک، باشگاه فوتبال اوکراینی، روز دوشنبه دوم آبان از فیفا خواست که تیم ملی فوتبال ایران را به‌دلیل حمایت تسلیحاتی حکومت جمهوری اسلامی از تهاجم نظامی به روسیه از رقابت‌های جام جهانی قطر حذف کند.

سرگی پالکین، مدیرعامل این باشگاه، حکومت ایران را به «مشارکت مستقیم در حملات تروریستی به مردم اوکراین» متهم کرد و گفت به جای ایران، تیم ملی اوکراین باید در جام جهانی شرکت کند.

او در بیانیه‌ای افزود: «این تصمیم عادلانه‌ای خواهد بود که توجه افکار عمومی سراسر جهان را روی رژیمی متمرکز خواهد کرد که بهترین مردم کشور خود را می‌کشد و به کشتن اوکراینی‌ها کمک می‌کند».

کاخ سفید روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد شواهدی در دست دارد که ثابت می‌کند نظامیان ایرانی مستقر در ناحیه کریمه «به شکل مستقیم» در حملات پهپادی روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین مشارکت دارند.

رئیس ضد اطلاعات ارتش اوکراین نیز در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد گفت روسیه تا روز شنبه گذشته از حدود ۳۳۰ پهپاد شاهد ایرانی در حملات به اوکراین استفاده کرده و تعداد بیشتری ازاین پهپادها را سفارش داده است.

روسیه و ایران استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند.

ورزشگاهی در دوحه قطر که قرار است میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد

بیشتر در این باره:

ارائه درخواست رسمی به فیفا برای «منع حضور» تیم ایران در جام جهانی قطر

تیم ملی ایران در جام جهانی قطر با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز هم گروه است. اولین مسابقه ایران روز ۲۱ نوامبر در برابر انگلیس خواهد بود. تیم ملی اوکراین به‌دنبال شکست در برابر ولز به جام جهانی راه نیافت.

فیفا تاکنون به سخنان مدیرعامل باشگاه شاختار دونتسک و درخواست‌های قبلی برای حذف ایران از جام جهانی واکنش نداده است. کارشناسان می‌گویند در حالت معمول اگر کشوری که جزو سهمیه آسیا و اقیانوسيه است از این رقابت‌ها حذف شود بعید است که سهمیه آن به یک تیم اروپایی تعلق بگیرد.

در عین حال فیفا معمولا به‌دلیل تصمیم‌های نظامی یک دولت سهمیه آن کشور در رقابت‌های جهانی فوتبال را لغو نمی‌کند. البته در سال ۱۹۹۴ در پی تحریم حکومت یوگسلاوی سابق از سوی سازمان ملل به‌دلیل جنگ بالکان، فیفا تیم ملی یوگسلاوی را از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی حذف کرد.

این نهاد در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ماه مارس امسال نيز تیم ملی فوتبال روسیه را از مسابقات جام جهانی حذف کرد. فیفا دلیل این تصمیم را امنیت مسابقات اعلام کرد و تیم ملی لهستان که در این مرحله از رقابت‌ها حریف روسیه بود از انجام مسابقه خودداری کرد.

در هفته‌های اخیر همزمان با سرکوب اعتراضات گسترده در ایران يک گروه حقوق بشری ایرانی و گروه‌هایی که خود را هواداران فوتبال ایران معرفی می‌کنند از فیفا خواسته‌اند به‌دلیل سرکوب اعتراضات و ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال، تیم ملی ایران را از جام جهانی اخراج کند.

فیفا معمولا فقط به‌دلیل دخالت دولت‌ها در استقلال کاری فدراسیون‌های فوتبال یک کشور ممکن است یک تیم ملی را از رقابت‌های جهانی حذف کند.

در جام جهانی امسال پنچ کشور از آسیا و اقیانوسیه شرکت دارند. در رده‌بندی رقابت‌های مقدماتی بين تیم‌های آسيا و اقيانوسيه تيم ملی امارات متحده عربی پس از پنج کشور صاحب سهمیه قرار گرفت و اگر ایران حذف شود احتمالا سهمیه آن به این کشور تعلق خواهد گرفت.