« بامبول رفراندوم» و علی خامنه‌ای؛ «آخرین میخ برتابوت جمهوریت کوبیده شد»

00

سخنان دیروز علی خامنه‌ای درباره برگزاری رفراندوم در ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. حرف‌های رهبر جمهوری اسلامی با دانشجویان حاوی دو نکته بود نخست اینکه به طرفداران رفراندوم پیام داد که مخالف برگزاری هرگونه همه‌پرسی در ایران است و دیگر اینکه در قالب پرسشی «مردم» را فاقد «تحلیل مسئله» و به عبارتی صلاحیت تشخیص دانست و گفت «مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

آیت‌الله خامنه‌ای یک ماه پیش نیز در اول فرودین‌ماه در مشهد در انتقاد به کسانی که خواهان تغییر مفادی از قانون اساسی شده بودند گفته بود: «این همان حرف دشمن‌ها است، منتهی عنصر داخلی گاهی از روی غفلت، از روی بی‌توجهی، گاهی هم با انگیزه‌های‌های دیگر، آن حرف را تکرار می‌کند».

آقای خامنه‌ای در مشهد اسمی از رفراندوم نبرده و تغییرات در جمهوری اسلامی را مساوی با «تغییر هویت جمهوری اسلامی» دانسته بود. حالا به صراحت سخنانی به زبان آورده که از نظر منتقدان «میخی برتابوت جمهوریت نظام» و تعطیل کردن بندهایی از حقوق مردم در قانون اساسی است.

منتقدانی مانند اکبر اعلمی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به بندهای سوم، ششم و پنجاه ونهم قانون اساسی می‌گویند آقای خامنه‌ای «پنبه» قانون اساسی را زده است.