بانک ملت کنار کشید، سهام پرسپولیس فروش نرفت

00

برخلاف وعده مقامات وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی ایران درباره فروش عمده سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت در روز شنبه یازدهم فروردین‌ماه، امروز ساعات معاملات بازار فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که سهام بلوکی سرخ‌پوشان پایتخت فروخته نشد تا نگرانی هواداران این باشگاه پرطرفدار بابت احتمال حذف از مسابقات آسیایی در فصل آینده افزایش یابد.

برنا، وابسته به وزارت ورزش و جوانان، امروز اعلام کرد با پایان ساعات معاملات فرابورس، ۵۱ درصد سهام باشگاه پرسپولیس متقاضی کلان نداشت و سهام این باشگاه به فروش نرفت. این خبرگزاری افزود: «احتمالا ظرف چند روز آینده دوباره برای فروش ۵۱ درصد سهام کلان پرسپولیس در فرابورس اقدام خواهد شد.»

پیش از این فرابورس اعلام کرده بود که تنها تا روز ششم فروردین‌ماه تقاضای خرید برای این باشگاه را قبول خواهد کرد و در این پنج روز شرایط واگذاری را بررسی خواهد کرد، اما حالا مشخص شده که احتمالا مشتری جدی هم برای سهام بلوکی قرمزها وجود نداشته  و بانک ملت که به‌عنوان خریدار جدید این باشگاه معرفی شده بود، اقدامی نکرده است.

باشگاه پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای خود جهت حضور در رقابت‌های آسیایی، نیاز مبرم به تفکیک سهام خود از باشگاه استقلال دارد و در غیر این صورت، هردو باشگاه از شرکت در لیگ آسیا حذف خواهند شد.

این در حالی است که صبح روز جاری، مدیران بانک ملت مذاکرات برای برعهده گرفتن مالکیت پرسپولیس را تایید کرده بودند، اما هنوز به‌صورت رسمی برای خرید سهام ۵۱ درصدی اقدامی انجام نداده‌اند.

مدیران باشگاه پرسپولیس می‌گویند بر اساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، برای تفکیک مالکیت خود تا روز پنجم اردیبهشت فرصت دارد و تاریخ یازدهم فروردین، تنها موعد تسویه حساب با طلبکاران مالی بوده است.

در همین زمینه، این باشگاه در روز شنبه اعلام کرد که قبل از پایان مهلت، نسبت به تسویه کامل بدهی‌های خود اقدام کرده و با پرداخت بدهی رضا اسدی و محمدمهدی مهدی‌خانی، پرونده بدهی‌ها را بسته است. روابط‌عمومی پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران نوشت: «به این ترتیب باشگاه پرسپولیس برای اخذ مجوز حرفه‌ای، از این ناحیه مشکلی نخواهد داشت.»

۵۱ درصد سهام پرسپولیس با رقمی در حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان عرضه شده و سهامدار جدید سرخپوشان باید ۲۰ درصد مبلغ را به‌صورت نقدی و باقی‌مانده را به‌صورت نقدی پرداخت کند. برای باقی‌مانده مبلغ فرصتی شش ساله در ۱۲ قسط در نظر گرفته شد.

صبح امروز، بانک ملت با انتشار نامه‌ای روی سامانه کدال خطاب به سازمان بورس و اوراق بهادار، تایید کرد که مذاکراتی جهت خرید سهام حداکثری باشگاه پرسپولیس انجام شده است. این نامه در پاسخ به ابهاماتی درباره تمایل بانک ملت به مالکیت پرسپولیس منتشر شد.

نقی شمسی، معاون مدیرعامل بانک ملت در این نامه تایید نکرد که بانک ملت علاقه‌ای به مالکیت پرسپولیس دارد یا خیر، اما در روزهای گذشته مدیر مالی بانک ملت در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود آنان از این خرید استقبال نمی‌کنند. مریم لیلی‌دوست گفت: «هیچ‌گونه مصوبه جدیدی که بحث واگذاری به بانک‌ها (به جای سازمان تامین اجتماعی) مطرح شود، وجود ندارد و اطلاعات مطروحه، در حد شایعات فضای مجازی است. ما در مزایده‌ای شرکت نکرده‌ایم و از چنین مزایده‌ای هم استقبال نمی‌کنیم.»

حمید سجادی، وزیر ورزش دولت ابراهیم رئیسی، یازدهم اسفندماه سال گذشته مدعی شده بود: «موضوع مالکیت این دو باشگاه تقریبا تمام شده و پیش از موعد مقرر اعلام خواهد شد و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.»