برخورد و درگیری در دانشگاه‌ها بر سر حجاب اجباری همزمان با تهدیدهای نماینده رهبر جمهوری اسلامی

Screen Shot 2023-04-12 at 11.46.00 AM

همزمان با انتشار اخبار متعدد از برخورد و درگیری مأموران حراست دانشگاه‌ها با دانشجویان دختر بر سر حجاب اجباری، رئیس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها نیز زبان به تهدید دانشجویان گشود.

مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری در دانشگاه‌ها، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، گفت که «مقرر شد برخی افراد» که از حجاب اجباری پیروی نمی‌کنند «مدیریت شده و با آنها برخورد والدانه و همراه با تذکر شود، اما در صورت تکرار رفتارهای هنجارشکنانه شیوه‌ای دیگر در برخورد با آنها اتخاذ می‌شود.»

مسئولان جمهوری اسلامی پوشش مورد نظر خود یعنی حجاب اجباری را «هنجار» دانسته و حق آزادی پوشش شهروندان را «هنجارشکنی» توصیف می‌کنند.

رئیس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای توضیحی در مورد این «شیوه دیگر» از برخورد نداد، اما نافرمانی دانشجویان از دستورهای حکومتی تاکنون با ضرب‌ و شتم و بازداشت روبه‌رو بوده و یک روز پیش از اظهارات مصطفی رستمی هم، شوراهای صنفی دانشجویان کشور از «تعلیق و اخراج ۴۳۵ دانشجو در پی اعتراضات اخیر در سراسر کشور» خبر داد.

ادعای مصطفی رستمی درباره «برخورد والدانه و همراه با تذکر» با دانشجویان مخالف حجاب اجباری در حالی است که گزارش‌ها حاکی از افزایش برخورد با دانشجویان در روزهای اخیر است.

از جمله، بر اساس ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، روز سه‌شنبه افراد لباس‌شخصی حکومتی در محوطه دانشگاه با دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران بر سر نوع پوشش دانشجویان درگیر شده و برخورد فیزیکی کردند.

در همین روز خبر رسید که در دانشگاه تهران، درمانگاه این دانشگاه از پذیرش دانشجویانی که حجاب اجباری بر سر ندارند خودداری کرده و ضمن باطل کردن حق ویزیت آنها، این دانشجویان را تهدید به تحویل شماره دانشجویی آنها به کمیته انضباطی کرده است.

ممانعت از ورود دانشجویان «بدحجاب» به داخل پردیس باغ ملی در دانشگاه هنر، و محبوس کردن دانشجو در دفتر «انجمن آزاداندیش» توسط مأموران حراست دانشگاه علامه نیز از دیگر اخبار مرتبط در روزهای اخیر است.

همزمان با انتشار این گونه اخبار، شبکه‌های اجتماعی نیز پر است از عکس و ویدئو از دختران و زنان جوانی که بدون حجاب اجباری به خیابان و مدرسه و دانشگاه می‌روند.

اعتراض نمادین گروهی از زنان و دختران مخالف حجاب اجباری در میدان نقش جهان اصفهان

بیشتر در این باره:

اعلام جزئیات تازه از طرح حکومت برای کنترل حجاب؛ «متخلفان به محاکم قضایی معرفی می‌شوند»

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که از روز شنبه، ۲۶ فروردین، زنان و دخترانی که در «معابر عمومی، خودرو یا اماکن تجاری» حجاب اجباری را رعایت نکنند، «با اسناد و مدارک به محاکم قضایی معرفی می‌شوند».

احمدرضا رادان روز شنبه ۱۹ فروردین در یک مصاحبه تلویزیونی با صداوسیما هشدار داد که نیروهای تحت فرمان او، از شنبه آینده با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته اقدام به شناسایی افرادی خواهند کرد که در معابر عمومی حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.