بشار اسد در نشست اتحادیه عرب در عربستان سعودی شرکت خواهد کرد

7

وزیر امور خارجه سوریه گفت که بشار اسد، رییس جمهوری این کشور روز جمعه در نشست اتحادیه عرب در عربستان سعودی شرکت خواهد کرد. حضور بشار اسد در این نشست برای اولین بار در بیش از یک دهه جنگ و انزوای منطقه‌ای سوریه رخ خواهد داد.

فیصل مقداد، دیپلمات ارشد بشار اسد روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره حضور اسد در نشست اتحادیه عرب گفت: «او برای شرکت در این نشست حضور پیدا خواهد کرد.»

اجلاس امسال نشان دهنده ورود مجدد سوریه جنگ زده به اتحادیه عرب، پس از ۱۲ سال تعلیق است. عضویت سوریه در این گروه، پس از سرکوب تظاهرات گسترده در سال ۲۰۱۱ علیه حکومت بشار اسد به حالت تعلیق درآمد. بعد از آن، این کشور به سرعت وارد یک جنگ داخلی شد که طی آن نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و نیمی از جمعیت میلیونی‌اش آواره شدند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه گفت که منطقه بر سر یک دوراهی قرار دارد و با انبوهی از مشکلات مواجه است. او خواستار همکاری کشورهای عربی برای دستیابی به امنیت، ثبات و شکوفایی اقتصادی شد.

مقداد، وزیر امور خارجه سوریه این هفته با چند تن از همتایان خود دیدارهای دوجانبه‌ای در این کشور برگزار کرد، چرا که دمشق همچنان خواستار سرمایه‌گذاری در این کشور جنگ زده است و برای احیای روابط با عربستان سعودی، اردن، مصر و عراق اقدام کرده است.

مقداد پس از این نشست به خبرنگاران گفت که امیدوار است دولت‌های عربی به بازسازی و بازگشت پناهجویان سوری کمک کنند.

شک و تردیدهایی در کار است

بازگشت سوریه به این اتحادیه عربی در حالی صورت می‌گیرد که دمشق همچنان در تلاش است تا روابط با ترکیه، یکی از حامیان اصلی گروه‌های مخالف مسلح سوری در شمال غرب این کشور را اصلاح کند. اما تعدادی از کشورهای عربی، در درجه اول هم قطر، در مورد بازگشت سوریه به این لیگ عربی تردید دارند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، دیپلمات ارشد قطر گفت که کشورش با بازگشت سوریه به این اتحادیه مخالف است، اما نمی‌خواهد «در برابر اجماع اعراب» بایستد. او گفت که با این حال هر کشور عربی می‌تواند به طور یکجانبه روابط خود را با سوریه عادی کند.

این نشست در حالی برگزاری می‌شود که دولت‌های عربی در تلاش برای حل مناقشه سودان، میان ارتش به رهبری ژنرال عبدالفاتح برهان و نیروهای پشتیبانی سریع رقیب به فرماندهی محمد حمدان داقالو هستند.

درگیری در این کشور شرق آفریقا که در اواسط آوریل آغاز شد، بیش از ۶۰۰ کشته و ده‌ها هزار آواره برجای گذاشته است. در نشست روز چهارشنبه، دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی، مصر و الجزایر خواستار آتش بس در سودان و پایان دادن به تشدید خشونت‌ها در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی شدند.