بلوای حکومتی‌ها به‌دلیل پوشش اختیاری یک ورزشکار کلاردشتی

05

روز جمعه سوم شهریورماه، برخی از چهره‌ها و کانال‌های تلگرامی وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی، با انتشار تصاویر مراسم تقدیر از یک دختر والیبالیست در کلاردشت در استان مازندران، خواستار برخورد امنیتی با مدیران محلی تقدیرکننده و همچنین نوجوان ورزشکار به‌دلیل کنار گذاشتن حجاب اجباری شدند.

پس از این حمله‌ها و پرونده‌سازی، شامگاه همان روز احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، در نامه‌ای خطاب به محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران، نوشت: «به دنبال تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی‌ بر دیدار فرماندار کلاردشت با یکی از دختران ورزشکار، سریعا موضوع را بررسی و گزارش آن را اعلام کنید.»

در نتیجه شنبه چهارم شهریورماه، مسئول روابط‌عمومی فرمانداری کلاردشت به اتهام انتشار این تصویر در پایگاه خبری فرمانداری این شهر، از کار برکنار شد و بنابر گزارش‌های رسیده به ایندیپندنت فارسی، فرماندار کلاردشت نیز اکنون در آستانه برکناری قرار دارد. این درحالی است که دختر دانش‌آموزی که به‌دلیل کسب رتبه کشوری در رشته والیبال از او تقدیر شده، در مقطع راهنمایی درس می‌خواند و نوجوان است.

مسئولان برگزاری این مراسم در شهر کلاردشت نیز مدعی شده‌اند که تنها در لحظه اهدای جایزه به نوجوان ورزشکار روسری از روی سرش کنار رفته است و در باقی لحظات مراسم او حجاب بر سر داشت؛ ادعایی که هنوز از طرف دختر ورزشکار که حالا تحت فشار امنیتی قرار دارد، تایید نشده است.

پس از کشته شدن مهسا امینی، به دست ماموران گشت ارشاد جمهوری اسلامی و آغاز خیزش سراسری در شهریورماه سال گذشته، تاکنون زنان ورزشکار زیادی در مسابقات داخلی یا بین‌المللی از حفظ حجاب اجباری سر باز زده‌اند و شمار زیادی از آنان نیز با احضارهای امنیتی، بازداشت موقت و محرومیت از فعالیت‌های ورزشی مواجه شدند.

در همین رابطه، روح‌الله سلگی، معاون امنیتی و سیاسی استاندار مازندران، روز شنبه در توییتر نوشت: «تصویری بی‌حجاب از نوجوان ورزشکاری که فرماندار کلاردشت به دیدارش رفته بود، در فضای مجازی منتشر شد. طبق بررسی، در مدت حضور فرماندار بانوی ورزشکار دارای حجاب بوده است. تصویر منتشرشده در یک لحظه اتفاق افتاده است که انتشارش سهوی و مغرضانه است. تصویر از همان دیدار است.»

در شرایطی که به‌دلیل گسترش فقر و افزایش مشکلات اقتصادی، جرائم شهری با رشد چندبرابری مواجه شده و حاشیه‌نشینی یا کارتن‌خوابی نیز در شهرهای پرجمعیت ایران و تنها طی دو سال اخیر افزایش چندبرابری داشته است، اما به نظر می‌رسد که تمرکز اصلی مدیران نظام جمهوری اسلامی همچنان روی حفظ حجاب اجباری و سرکوب منتقدان است.

همچنین در حالی که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» نیز برای افزایش فشار امنیتی و مالی به مخالفان حجاب اجباری، از طرف مجلس تصویب و راهی شورای نگهبان شده است، حالا در آستانه اولین سالگرد خیزش سراسری، روحانیون منصوب علی خامنه‌ای در شهرهای مختلف ایران نیز در مراسم حکومتی «نمازجمعه» طی هفته‌های اخیر بارها خواستار برخوردهای شدیدتر و نظامی با زنان مخالف حجاب شده‌اند؛ تلاش‌هایی که انتشار تصاویر پرشمار زنان بی‌حجاب در خیابان‌های ایران، ناموفق بودن آن را بارها ثابت کرده است.

اواسط مردادماه، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در جلسه ستاد مدیریت بحران هشدار داد که مشکلات اجتماعی بسیاری در تهران در حال شکل‌گیری است و مدیریت شهری باید برای رفع این مشکلات وارد عمل شود.

او «بی‎‌خانمانی» و «ناآرامی‌های موریانه‌ای» را از جمله مشکلات اجتماعی رو به افزایش در پایتخت دانست و گفت که در گذشته بدخانمانی در تهران وجود داشت و اکنون بی‌خانمانی نیز در حال شکل‌گیری است و ناآرامی‌های موریانه‌ای در سطح شهر در حال ایجاد است؛ هشدارهایی که به نظر نمی‌رسد برای سران نظام جمهوری اسلامی، ازجمله علی خامنه‌ای و فرماندهان سپاه پاسداران چندان مهم باشد.