بلژیک ادعای ایران برای مبادله زندانیان را تکذیب کرد؛ «این یک پیام جعلی از سوی يک حکومت یاغی است»

Screen Shot 2023-04-26 at 12.55.12 PM

وزارت دادگستری بلژیک روز چهارشنبه ششم اردیبهشت اعلام کرد اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در این کشور به ۲۰ سال زندان محکوم شده است، قرار نیست به زودی در چارچوب مبادله زندانیان آزاد شود.

به نظر می‌رسد هدف از اعلام این خبر رد ادعای مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، باشد.

دیوان قانون اساسی بلژیک در ماه مارس کلیات معاهده مبادله زندانیان بین این کشور و ایران را تصویب کرد که می‌تواند زمینه را برای مبادله اسدالله اسدی با اولیویه فانده کاستیل، امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی را فراهم کند که در ایران به اتهام «جاسوسی» به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «موافقتنامه تبادل محکومین بین ایران و بلژیک منعقد و نهایی شده و اسناد آن تبادل شده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای ستایشی افزود: «طرف مقابل درخواستی در این رابطه داده بود و ما هم تقاضای آزادی آقای اسدالله اسدی را داده‌ایم که پس از طی شدن تشریفات، آقای اسدی با جاسوس بلژیکی تبادل و آزاد خواهد شد».

ولی سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک توافق در این زمینه را تکذیب کرد.

وینسنت ون کوئیکنبورن در مصاحبه‌ با یک رسانه عمومی بلژیک گفت: «این یک پیام جعلی از سوی يک حکومت یاغی است که در انتشار بیانیه‌های جعلی تخصص دارد. آن‌ها این کار را با هدف به بازی گرفتن و گمراه کردن یک هموطن بیگناه ما و خانواده‌اش انجام می دهند».

دولت بلژیک هفته گذشته درخواست آزادی آقای فانده کاستیل براساس معاهده مبادله زندانیان بین دو کشور را به جمهوری اسلامی تسلیم کرد.

اسدالله اسدی، در محاکمه‌ای که در سال ۲۰۲۱ پایان یافت به اتهام طراحی و مشارکت فعال در توطئه برای بمبگذاری درهمایش هواداران سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ سال زندان محکوم شد. این توطئه توسط نهادهای امنیتی و انتظامی کشورهای اروپایی خنثی و در همان زمان آقای اسدی دستگیر شد.

اولیویه فانده کاستیل در جریان سفری به ایران در فوریه ۲۰۲۲ دستگیر و حدود چهار ماه پیش توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام «جاسوسی» به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

دولت بلژیک همواره تاکید کرده است که هیچ دلیلی برای دستگیری او وجود نداشته و جمهوری اسلامی به تلافی محکومیت اسدالله اسدی «با جرایم ساختگی» آقای فانده کاستیل را به حبس طولانی محکوم کرده است.

جمهوری اسلامی مشارکت آقای اسدی در بمبگذاری پاریس را «تبلیغات جعلی» شورای ملی مقاومت که آن را یک گروه تروریستی می‌داند، توصیف کرده است.