بلینکن: از تک‌تک ایرانی‌هایی که می‌خواهند آزادانه نظرشان را بگویند حمایت می‌کنیم

04

نتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت که در حال حاضر، «نگاه جهان به اعتراض‌های ایران است» و واشنگتن «از تک‌تک ایرانی‌هایی که می‌خواهند برای بیان نظرشان آزاد باشند و صدایشان شنیده شود» حمایت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش با این پرسش روبه‌رو شد که آیا واشنگتن حاضر است به رغم کشته شدن معترضان ایرانی و آنچه در این پنج هفته رخ داده، با ایران توافق کند؟

او در پاسخ گفت: « ما در این چند هفته، بارها از آنها حمایت کرده‌ایم و با آنها اعلام همبستگی کرده‌ایم.»

آقای بلینکن همچنین به تحریم‌های حقوق بشری اشاره کرد و گفت: «ما قدم‌هایی برداشتیم تا ایرانی‌ها بتوانند با همدیگر و با دنیای بیرون ارتباط داشته باشند.»

در عین حال وزیر خارجه آمریکا تکرار کرد که کشورش مصمم است اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

او گفت که برجام، توافقی موفق برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران بوده و واشنگتن همچنان به دنبال کنترل این برنامه از طریق برجام است.

او افزود: «در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای توافق وجود ندارد. به این دلیل که ایران مدام مسایل بی‌ارتباط به برجام را در مذاکرات مطرح می‌کند. تا زمانی که ایران بدین شکل رفتار می‌کند، رسیدن به توافق ممکن نیست.»

مذاکرات احیای برجام پیش از جان‌باختن مهسا امینی و آغاز تظاهرات سراسری در ایران متوقف شده بود

منبع تصویر، MOD

توضیح تصویر، مذاکرات احیای برجام پیش از جان‌باختن مهسا امینی و آغاز تظاهرات سراسری در ایران متوقف شده بود

مذاکرات احیای برجام، قبل از آغاز تظاهرات سراسری به خاطر جان‌باختن مهسا امینی متوقف شده بود.

در پی پنج هفته تظاهرات سراسری در ایران علیه حکومت «جمهوری اسلامی» که در چهار دهه اخیر سابقه نداشته، دولت آمریکا بارها خشونت‌ها علیه معترضان در ایران را محکوم کرد.

این کشور از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها متهم شده که در اعتراض‌ها دست داشته است؛ اتهامی که از سوی ایالات متحده تکذیب شده است.

همزمان گزارش‌هایی منتشر شده که کاخ سفید در تلاش است تا به دسترسی مردم ایران به اینترنت پرسرعت و بدون سانسور کمک کند.

از آن جمله روز جمعه سی‌ان‌ان گزارش داد که دولت بایدن مذاکراتی را با ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران آغاز کرده است.