بلینکن تصمیم چین در به تعلیق درآوردن همکاری‌ها را غیر مسئولانه خواند

Screen Shot 2022-08-06 at 10.09.21 AM

آنتونی بلینکن تصمیم چین در به تعلیق درآوردن همکاریهای دوجانبه در طیفی از مسائل از جمله نظامی و مقابله با تغییرات اقلیمی را غیر مسئولانه خواند. این اقدام پکن در واکنش به سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان صورت گرفته‌است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده روز شنبه در کنفرانسی خبری با همتای خود در فیلیپین گفت که اقدامات اخیر چین، یعنی شلیک موشک بالستیک و انجام مانور نظامی در تنگه تایوان از رویه حل مسالمت آمیز حل مسائل دور شده است و به سمت استفاده از زور پیش رفته است.

پرواز هلیکوپترهای نظامی چینی در اطراف جزیره پینگتان در استان فوجیان پیش از آغاز رزمایش نظامی. پنجشنبه ۴ اوت ٢٠٢٢

همچنین ببینید:

افزایش تنش‌ها در شرق آسیا؛ چین ١١ موشک به سوی آب‌های تایوان شلیک کرد

او ادامه داد: ما نباید به دلیل اختلافات بین دو کشورمان در موضوعات مورد اهمیت جهانی همکاری دو جانبه را گروگان بگیریم.

چین به تلافی دیدار نانسی پلوسی از تایوان، گفتگوهای نظامی میان دو کشور را لغو کرد و همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و جرایم فرامرزی و مهاجرت غیرقانونی را تعلیق کرده است.

این درحالی است که وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که نیروی دریایی و هوایی چین کمونیست حمله فرضی از چند نقطه در اطراف جزیره تایوان را ادامه دادند.

آمریکا برای کاهش تنش، از آزمایش موشک قاره پیمای Minuteman III که قرار بود در هفته جاری انجام شود صرف نظر کرد.

پکن، تایوان را که به صورت دموکراسی لیبرال غربی اداره می شود، نه یک کشور مستقل بلکه یک استان یاغی می داند.

اگرچه واشنگتن بارها در روزها و ماههای اخیر اعلام کرده است که تغییری در سیاست چین واحد، نداده است اما پکن، پس از ورود و حضور نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، روندی خصمانه در پی گرفته است.

ایالات متحده روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد، اما طبق قوانین ایالات متحده موظف است که ابزار دفاعی را در اختیار این جزیره قرار دهد.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با رئیس جمهوری فیلیپین، پیمان دفاعی ٧٠ ساله واشنگتن-مانیل را «آهنین» خواند و گفت: «حمله مسلحانه به نیروهای مسلح، کشتی‌های عمومی، و هواپیماهای فیلیپینی» پاسخ آمریکا را در چارچوب این پیمان دفاعی دوجانبه به دنبال خواهد داشت.

به گفته دیپلمات ارشد آمریکا، «فیلیپین دوست، شریک، و متحدی غیرقابل‌جایگزین برای ایالات متحده است.»

در این دیدار راه‌های تقویت اتحاد میان دو کشور و تعمیق همکاری برای پیشبرد آزادی، رفاه، و امنیت در حوزه هند و اقیانوسیه به بحث گذاشته شد.