بودجه سپاهان تایید شد؛ «۱۶۰ میلیارد تومان برای نیازمند»

3

رضا جاودانی، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، در گفت‌وگو با عادل فردوسی‌پور فاش کرده است که قرارداد شماری از بازیکنان تیم سپاهان اصفهان در فصل نقل‌وانتقالات بیست‌ودومین دوره از لیگ برتر خلیج‌فارس، «رویایی و نجومی» بسته شده است.

او در این گفت‌وگو همچنین از مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومانی قرارداد پیام نیازمند برای دو فصل حضور در درون دروازه زردپوشان اصفهانی پرده برداشت و گفت: «براساس گزارش کارگروه متوجه شدیم که بازیکنی برای سال اول ۱۰ میلیارد تومان و برای سال بعد ۱۵۰ میلیارد تومان قرارداد بسته است. یعنی برای فصل بعد چندصد درصد اضافه شده؟ این بازیکن پیام نیازمند بود. سپاهانی‌ها گفتند برای امسال سقف قراردادها را رعایت کردیم و برای سال بعد هم که احتمالا این قانون لغو می‌شود، لازم نیست رعایت کنیم.»

شکایت‌های ممتد چند باشگاه لیگ برتری از یکدیگر در ماه‌های اخیر و افشاگری‌های مدیران این تیم‌ها نشان داده است که قانون اجباری «سقف بودجه» برای تیم‌های حاضر در لیگ برتر ایران، به روش‌های مختلفی ازجمله پرداخت مبالغ سنگین خارج از روند اداری، اعطای خودرو و آپارتمان و سهمیه میل‌گرد یا انتقال بخش اعظم مبلغ قرارداد به فصل بعدی لیگ دور زده شد و هیچ‌یک از تیم‌های مدعی کسب عنوان قهرمانی این قانون را به‌طور کامل رعایت نکرده‌اند، اما در مورد باشگاه سپاهان اصفهان که از منابع مالی نامحدود کارخانه فولاد مبارکه اصفهان بهره می‌برد، ماجرا بسیار متفاوت است.‌

۱۲ مردادماه سال جاری بود که یکی از کارمندان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی افشا کرد قراردادهای ثبت‌شده و مبالغی که مدیران باشگاه دولتی فولاد مبارکه در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی پرداخت کرده‌اند، نشان می‌دهد که بودجه آنان برای خرید بازیکنان جدید و تمدید قرارداد بازیکنان قبلی و کادر فنی خارجی به هزار میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که بر اساس قانون سقف بودجه، تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا مانند سپاهان تنها مجوز ۳۲۵ میلیارد تومان هزینه برای فصل جاری را داشته‌اند.

همچنین ۱۶ آذرماه امسال نیز یکی از کارمندان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به ایندیپندنت فارسی خبر داد که دلیل برکناری محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه ورزشی سپاهان، اثبات اختلاس مالی او در این باشگاه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، اخراجی که بازیکنان نجومی‌بگیر سپاهان، ازجمله پیام نیازمند را در موجی از بهت و حسرت فرو برد تا در بخش روایتگر صفحه اینستاگرم خود در تقدیر از ساکت بنویسد: «سپاهان تا ابد مدیون شماست.»

هدف از اجرای قانون سقف بودجه در فوتبال ایران که تابستان امسال به‌طور مستقیم از سوی محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، به فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه‌های لیگ برتری ابلاغ شد، این بود که ریخت‌وپاش‌های هنگفت چند باشگاه لیگ برتری که هزینه‌شان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه عمومی و درآمد شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی تامین می‌شود متوقف شود، اما در نهایت نتیجه این شد که در فوتبال ایران نیز مانند سایر حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی، مدیران دولتی به‌راحتی توانستند قوانین موجود را دور بزنند و اکنون با بخشش ۴ امتیاز کسرشده از تیم سپاهان، مدیران باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نیز بیش از گذشته در مورد کنار گذاشتن قانون سقف بودجه ترغیب شده‌اند.

حالا افشاگری رضا جاودانی، مجری باسابقه تلویزیون ایران و عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، درباره میزان دستمزد پیام نیازمند در سپاهان نشان می‌دهد که میزان دستمزد او برای فصل دوم قرارداد نسبت به بسیاری از فوتبالیست‌های نامدار جهان در لیگ‌های مطرح اروپایی نیز بالاتر است و این نکته هم مهم خواهد بود که بدانیم هرساله حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از دستمزد بازیکنان حاضر در باشگاه‌های غیردولتی در اروپا بابت مالیات کسر می‌شود.

برای نمونه، اکنون مشخص شده است که میزان دریافتی پیام نیازمند برای بازی در فصل بعدی لیگ برتر فوتبال ایران در تیم سپاهان، با حقوق دوکو در منچسترسیتی، گارناچو در منچستریونایتد و لوییز دیاز در لیورپول برابری می‌کند، ارقامی که پرداخت آن از سوی کارخانه فولاد مبارکه که تنها رقم یکی از اختلاس‌های افشاشده در آن ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است، چندان عجیب نیست. آن‌هم برای بازیکنی که درحال حاضر جزو سه دروازه‌بان برتر و آماده لیگ فوتبال ایران نیز محسوب نمی‌شود و صفرهای رقم قرارداد او از تعداد کلین‌شیت‌هایش در مسابقات امسال بیشتر بوده است. گلری که در اروپا فقط پنج بازی لیگی و ‌حذفی برای پورتومیننزه انجام داد و در این مسابقات ۱۶ گل خورد. حضور نیازمند در جریان شکست هفت‌گله این تیم برابر پورتو نیز صدای اعتراض مطبوعات و هواداران این تیم را بلند کرده بود تا او در نهایت به ایران بازگردد و در کشوری که فاصله بین سطح رفاه مردم و یک قشر خاص چنین زیاد است، ۱۷۰۰ برابر درآمد یک کارمند و کارگر حقوق دریافت کند و به همراه سایر ملی‌پوشان فوتبال ایران منتظر پلاک‌شدن خودروی لوکس وارداتی باشد که بابت شکست تحقیرآمیز مقابل انگلستان در جام جهانی به آن‌ها اعطا شده است.

مگر می‌شود نصف مردم یک کشور معطل یک کیلو گوشت و یک کاسه آجیل باشند و ملیکا محمدی، دروازه‌بان جوان تیم ملی زنان فوتبال ایران به‌خاطر ناامن بودن جاده‌ها و خودروهای وطنی کشته شود، اما گلر متوسطی مثل نیازمند روزی ۴۱۰ میلیون تومان پول بگیرد؟