بورل: جا برای امتیازگیری قابل‌توجه دیگری در برجام باقی نمانده است

Screen Shot 2022-07-26 at 9.58.30 AM

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات برجام می‌گوید وقت تصمیم‌گیری سیاسی برای نجات برجام اکنون است و دیگر جایی برای امتیازگیری‌های چشمگیر اضافی بین طرفین مذاکرات باقی نمانده است.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه ۴ مرداد طی مقاله‌ای برای نشریه فایننشال تایمز گفته است «اکنون باید تصمیم‌های مورد نیاز برای استفاده از این فرصت بی‌نظیر گرفته شود و هیچ گزینه جایگزین و مؤثر دیگری را در دسترس نمی‌بینم.»

وی به نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و دوقطبی شدن فضای سیاسی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، همچنین نگرانی‌های فرابرجامی اتحادیه اروپا در رابطه با ایران از جمله موضوع حقوق بشر و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است که برجام از اول قرار نبود همه این نگرانی‌ها را برطرف کند و تمرکز اصلی بر روی محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در ازای دسترسی جمهوری اسلامی به منافع اقتصادی برجام بود.

آقای بورل می‌نویسد هر روزِ بدون توافق برجام، منافع اقتصادی ملموس برای مردم ایران از طریق لغو قابل توجه تحریم‌های آمریکا و همچنین مزایای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای برای جهان به تعویق می‌افتد.

ماه گذشته آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در دوحه قطر، بعد از سه ماه توقف، بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

طرف‌های غربی، ایران را به مطرح کردن درخواست‌های فرابرجامی متهم کرده و هشدار داده‌اند که تا ابد نمی‌توانند مذاکرات برجام را ادامه دهند و فرصت برای احیای برجام در حال تمام شدن است.

ایران بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اصرار دارد، موضوعی که اخیراً جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به خاورمیانه نیز آن را «با قطعیت» رد کرد.

ایران همچنین می‌گوید دولت فعلی آمریکا باید تضمین دهد که آمریکا بار دیگر از این توافق خارج نمی‌شود؛ این در حالی است که دولت جو بایدن بارها اعلام کرده ارائه ضمانت از طرف دولت‌های آتی جزو اختیارات دولت او نیست.