بی‌آبی در همدان؛ اعتراض شهروندان، خط لوله «اضطراری» و دست‌های «پشت‌پرده»

7

بی‌آبی همچنان در همدان به خصوص در مرکز این استان ادامه دارد و قطع گسترده آب در شهر همدان وارد نهمین روز خود شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس اکنون پیش‌بینی می‌شود سد اکباتان از هفته آینده از مدار خارج شود. سد اکباتان مهم‌ترین سد استان (واقع در ده کیلومتری شهر همدان) است.

دیشب، چهارشنبه‌شب، گروهی مردم معترض برای دومین شب متوالی در خیابان‌های همدان تجمع کردند و شعارهایی دادند از جمله «یک اختلاس کم بشه، مشکل آب حل میشه»، «مسئول بی‌کفایت، استعفا، استعفا» و «همشهری همشهری غیرتت رو نشون بده.».

ویدئوهایی از حمله ماموران انتظامی به معترضان منتشر شده است.

جز ویدئوی اعتراض‌ها، در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی هم بسیار هم‌رسان شده که یک جراح در همدان بعد از عمل، برای شستن دستش آب ندارد.

پایان پست Instagram, 1

مشکل بی‌‌آبی همدان از هفته پیش آغاز نشده اما در روزهای اخیر به اوج رسیده است. از اردیبهشت با گرم شدن هوا این مسئله وجود داشته و محدود به امسال هم نیست و به خصوص دو دو سال اخیر، در فصل گرما همدان، به خصوص شهر همدان و مناطق مرکزی استان با بحران روبرو بوده‌اند.

به گفته مسئولان، بارندگی نسبت به بلندمدت «بیش از ۳۰ درصد» کاهش داشته و گرمای هوا در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده، فرسودگی شبکه آب‌رسانی هم باعث هدر رفتن آب می‌شود.

hamedan

منبع تصویر، MEHR

عوامل بحران آب

مثل دیگر بحران‌های کم‌ابی در ایران، الگوی نادرست و نامناسب کشاورزی که حکومت در دهه‌های اخیر تشویق و حمایت کرده یکی از مهم‌ترین عوامل است.

سوء مدیریت و فساد هم به مشکل افزوده است؛ افزایش بی‌رویه تعداد و تخلیه چاه‌ها، برداشت بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی و خشک شدن تدریجی این سفره‌ها هم مشکل را شدت داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰، حدود ۴۶۹۰ چاه غیرمجاز در همدان مسدود شده است.

حسن خانجانی موقر، دادستان همدان از تشکیل پرونده قضایی برای بحران آب خبر داده و گفته است «بانیان وضع موجود و قطع آب در همدان در هر سطحی که باشند بازخواست می‌شوند.»

او گفت جز خشکسالی و کم بودن بارندگی، «افراد و عوامل متعددی» هم در «پشت پرده» در ایجاد این بحران نقش دارند که «شناخت این موارد نیاز به کار کارشناسانه، فنی و تخصصی دارد.»