بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران؛ هر کدام دیگری را به برخورد غیرسازنده متهم می‌کنند

000

در پی انتشار بیانیه‌ انتقادی سه کشور اروپایی درباره رویکرد ایران در مذاکرات برجام، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این بیانیه را «گامی در مسیر شکست مذاکرات» توصیف کرد و گفت که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، کشورهای صادرکننده این بیانیه باید مسئولیت آن را برعهده بگیرند.

روز شنبه، سه کشور بریتانیا، فرانسه و‌ آلمان در بیانیه مشترکی از ایران بابت احیا نشدن برجام انتقاد کردند و گفتند که مواضع تهران «تردیدهایی جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ساعتی بعد این بیانیه را «نسنجیده» توصیف کرد و گفت: «باعث تعجب و تأسف است، در شرایطی که تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش، چنین بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد که ایران همچنان به دنبال نهایی کردن توافق است و «اگر فشارهای خارجی نباشد، امکان رسیدن به توافق وجود دارد».

در بیانیه قدرت‌های اروپایی امضا‌کننده برجام، ایران متهم شد که تصمیم گرفته از «فرصت دیپلماتیک» به وجود آمده استفاده نکند و «گسترش برنامه هسته ای خود فراتر از هر گونه توجیه غیر نظامی قابل قبولی» را ادامه دهد.

در بیانیه کشورهای اروپایی آمده است: «در وضعی که ما در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بودیم، ایران موضوعات جداگانه‌ای را بازگشایی کرد که مربوط به تعهدات بین‌المللی الزام‌آور حقوقی آن تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و توافق پادمان‌ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این خواسته اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند.»

بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته‌اند: «موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی آن است و چشم انداز بازگرداندن برجام را به خطر می اندازد.»