بی‌خبری از وضعیت زندانیان در پی گزارش‌ها از «مهار» آتش‌سوزی اوین

7

مقامات قضایی از کنترل آتش در زندان اوین خبر دادند

ساعاتی پس از دیده شدن شعله‌های آتش در زندان اوین، مقامات قضایی و استانداری از کنترل آتش در این زندان خبر دادند.

شدت آتش‌سوزی در زندان اوین در حدی بود که شعله‌های آتش از صدها متر دورتر قابل مشاهده بود و صدای تیراندازی در محوطه زندان به گوش می‌رسید اما دادستان تهران هیج اشاره‌ای به تعداد مجروحان احتمالی نکرد.

به گفته علی صالحی، درگیری روز شنبه زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آن‌جا رخ داده جداست و فاصله دارد.

با زبانه کشیدن شعله‌های آتش در زندان اوین، خانواده‌های زندانیان به سوی این منطقه حرکت کردند به طوری که به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه، با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن افراد در اطراف زندان اوین نمودند. محسن منصوری،‌استاندار تهران، ساعت پنج بامداد از کنترل کامل نیروهای انتظامی بر زندان اوین و خیابان‌های اطرافش خبر داد.

 

گزارش‌ها حاکی است که برخی از زندانیان در اوین از بندهای ۲۰۹ و ۴ و ۸، از جمله علیرضا خوشبخت و حسین شنبه‌زاده از بند ۲۰۹ با خانواده‌هایشان تماس گرفته و گفته‌اند که سالم هستند.

اما بنابر گزارش‌ها، از زندانیان بند ۷ اوین هنوز زندانی با خانواده‌اش تماس نگرفته است.

 

گزارش‌ها حاکی از وقوع انفجاری شدید در زندان اوین تهران است. این در حالی است که خبرگزاری رسمی ایرنا ساعاتی قبل مدعی شده بود که ماموران آتش‌نشانی آتش‌سوزی در این زندان را مهار کرده‌اند.

تصویر ویدئویی از خیابان‌ «منتهی» به زندان اوین در ۲۳ مهرماه.

یک شاهد عینی در خیابان درکه، مشرف به زندان اوین تهران، به خبرنگار رادیو فردا گفت که ساکنان منطقه صدای پنج انفجار مهیب را شنیده‌اند.

به گفته وی، سوله‌ای که در تصاویر ویدیویی پیداست آتش گرفته، احتمالا اندرزگاه ۷ زندان اوین باشد و زمانی در حدود ۱۳-۱۴ دقیقه طول کشید تا ماشین های آتش‌نشانی وارد زندان بشوند.

این شاعد عینی در عین حال گفت، مردم در اطراف زندان اوین در حال سر دادن شعارهای ضدحکومتی بودند که نیروهای امنیتی موتور سوار به آنها حمله کردند.