بیرانوند مصدوم شد؛ پرسپولیس مقابل خط حمله النصر دروازه‌بان ندارد

۲

علیرضا حقیقت، پزشک تیم پرسپولیس، روز شنبه ۱۸ شهریور درباره آخرین وضعیت سلامتی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان اول پرسپولیس و تیم ملی ایران، توضیح داد که او به علت کشیدگی کشاله پای چپ در دیدار دوستانه تیم ایران مقابل بلغارستان، «نیاز به دو تا سه هفته استراحت دارد» تا در آستانه مسابقه حساس با النصر عربستان سعودی، خبر بسیار تلخی به یحیی گل‌محمدی و میلیون‌ها هوادار سرخ‌های پایتخت برسد.

پرسپولیس تهران در اولین دیدار خود در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور، در تهران میزبان النصر عربستان سعودی خواهد بود که از ستارگانی همچون کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ، الکس تلس، آیمریک لاپورت، اوتاویو، داوید اوسپینا، سکو فوفانا و اندرسون تالیسکا در فهرست بازیکنان خود بهره می‌برد.

پرسپولیسی‌ها همچنین روز ۱۰ مهر هم باید در قطر با تیم آماده الدحیل، قهرمان فصل گذشته لیگ قطر که به تازگی فیلیپه کوتینیو، ستاره برزیلی استون‌ویلا را به خدمت گرفته بازی کنند که حضور نداشتن بیرانوند در این بازی هم می‌تواند برای یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، خبر ناامیدکننده‌ای باشد.

این درحالی است که پیش از این کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاه پرسپولیس را به‌دلیل اهانت صفحه اینستاگرام این باشگاه به حریف هندی در فروردین ۱۴۰۰، از حضور تماشاگرانش در ورزشگاه آزادی برای بازی مقابل النصر محروم کرده بود و فرجامخواهی مدیران باشگاه ایرانی نیز از طرف ای‌اف‌سی رد شد.

اکنون امیررضا رفیعی و مهرشاد اسدی دروازه‌بان‌های دوم و سوم پرسپولیس‌اند که هر دو کمتر از ۲۳ سال سن دارند و تاکنون حتی سابقه بازی در لیگ برتر فوتبال ایران را نیز نداشته‌اند. به همین دلیل، این سوال بزرگ برای هواداران پرسپولیس مطرح شده است که چرا سرمربی و مدیران باشگاه زودتر از این‌ها برای جذب دروازه‌بان دومی که دست‌کم در لیگ برتر ایران بازی کرده باشد، اقدام نکرده‌اند.

پس از انتشار خبر مصدومیت بیرانوند، برخی از اطرافیان باشگاه پرسپولیس خبر دادند که احتمال دارد یحیی گل‌محمدی دوباره پرونده جذب گلر خارجی را باز کند تا او در هفته‌های آینده جانشین بیرانوند شود، اما لحظاتی قبل وب‌سایت ورزش۳ در ایران خبر داد که امیررضا رفیعی، گلر ۲۱ ساله پرسپولیس به گزینه نخست یحیی برای جانشینی بیرانوند تبدیل شده است؛ تصمیمی که بدون شک در صورت هرگونه لغزش و اشتباه از طرف رفیعی، حجم زیادی از انتقادها را علیه گل‌محمدی و رضا درویش جاری خواهد کرد.

سرمربی و مدیرعامل پرسپولیس تصمیم گرفته‌اند تا تنها سهمیه باقی‌مانده خود برای جذب بازیکن خارجی را به یک مهاجم تمام‌کننده و حرفه‌ای اختصاص دهند و در همین راستا نیز اکنون درحال مذاکراتی فشرده با چند گزینه مدنظرند تا پیش از بازی با النصر، او را وارد فهرست آسیایی خود کنند.

از سوی دیگر، کنفدراسیون فوتبال آسیا در خبری که بی‌شک به سود ۴ باشگاه عربستان سعودی و به ضرر ۳ نماینده ایران در لیگ قهرمانان خواهد بود، اعلام کرده است که تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان از امسال مجاز شده‌اند تا لیست خود برای هر مسابقه را تا یک روز قبل از بازی اعلام کنند. این یعنی تیم‌های آسیایی دیگر مشکلی برای تغییر و جابجایی در چیدمان بازیکنان خارجی خود برای این مسابقات ندارند و می‌توانند برای هر مسابقه، با آرایش متفاوتی از بازیکنان خارجی در زمین حاضر شوند.

قانونی که علاوه بر بالابردن سطح رقابت‌ها، فرصت مناسبی را برای باشگاه‌های عربستان سعودی فراهم می‌کند تا بتوانند در مسابقات گروهی یا حذفی، از تمامی ستارگان خارجی خود استفاده کنند. به طور مثال، باشگاه النصر در فصل پیش رو می‌تواند مقابل پرسپولیس و دو رقیب دیگر به‌طور چرخشی از هر ۹ ستاره‌اش استفاده کند و به پنج خارجی در هر مسابقه بازی دهد.

همچنین الهلال، الاتحاد و الفیحا که در این فصل فوق‌ستاره‌ها و بازیکنان خارجی پرشماری را جذب کردند، محدودیتی برای استفاده از بازیکنان خود در طول تورنمنت نخواهند داشت و تنها در انتخاب نفرات برای هر مسابقه محدود به استفاده از شش بازیکن خارجی (یک بازیکن الزاما آسیایی) خواهند بود.

یاسین بونو، کالیدو کولیبالی، سو هیون، روبن نوس، ساویچ، میشل، مالکوم، میتروویچ و نیمار، لیست ۹ نفره بازیکنان خارجی الهلال را تشکیل داده و الاتحاد هم با حضور کریم بنزما، مارسلو گروئه، لوئیز فلیپه، احمد حجازی، فابینیو، انگولو کانته، ایگور کرونادو، رومارینیو، جوتا و عبدالرزاق حمدالله، دست بازی برای حضور در این مسابقات خواهد داشت. الفیحا نیز از حضور ۱۰ بازیکن خارجی در لیست خود بهره می‌برد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین پیش از این اعلام کرده بود که دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۴ کاملا بدون محدودیت در تعداد بازیکنان خارجی حاضر در زمین برگزار می‌شود که این اتفاق نیز بی‌شک برای باشگاه‌های ایرانی که با انواع مشکلات مالی یا محدودیت‌های دولتی برای خرید بازیکن مواجه‌اند، خبر خوشایندی نیست.