بیست و سومین شب خیزش سراسری: ادامه تظاهرات خیابانی در تهران و دست‌کم ۱۲ شهر دیگر

Screen Shot 2022-10-06 at 11.29.45 PM

بیست و سومین روز خيزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی که  روز یکشنبه، ۱۷ مهر (۹ اکتبر) با تجمع اعتراضی دانشجویان و دانش‌آموزان آغاز شده بود، در ساعت‌های غروب و شامگاه در خیابان‌ها و محله‌های شهرهای مختلف، از جمله تهران، کرج، اراک، سنندج، مریوان، زنجان، مهاباد، کرمانشاه، ثلاث باباجانی، دهگلان، سقز، یاسوج و بوکان ادامه یافت.

تظاهرات‌های خیابانی عصر و شامگاه یکشنبه در شهرها و مناطق مختلف ایران در حالی ادامه یافت که در جریان اعتراض‌های گسترده روز شنبه، نیروهای امنیتی در بسیاری از شهرها شدیدترین خشونت‌ها را علیه مردم به کار گرفتند و با شلیک مستقیم شماری از معترضان را زخمی کرده و دست‌کم چهار تن از معترضان را با تیراندازی مستقیم کشتند.

در جریان تظاهرات خیابانی یکشنبه شب، در تهران مردم در محله نازی‌آباد تهران برای دومین شب پیاپی به خیابان آمده و شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

پیش‌تر نیز در تظاهرات شنبه‌شب در نازی‌آباد حضور مردم به حدی گسترده بود که نیروهای امنیتی و یگان ویژه توان سرکوب و برخورد با معترضان را از دست داد و خیابان‌های این محله به سرعت در اختیار مردم قرار گرفته بود.

محله یافت‌آباد و شهرک ولیعصر نیز یکشنبه شب بار دیگر شاهد حضور اعتراضی مردم و تظاهرات مردمی است.

در بیست و سومین روز خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی، یکشنبه شب مردم زنجان نیز به خیابان آمدند و در مناطق مرکزی این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز یکشنبه شب شاهد تظاهرات خیابانی مردم معترض بود. معترضان با تجمع در مرکز این شهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در استان‌ها و مناطق کردنشین نیز مردم معترض در بسیاری از شهرها، از جمله کرمانشاه، سنندج، مهاباد، دهگلان، بوکان، و سقز، شهر زادگاه مهسا امینی، به خیابان‌ها آمده‌اند.

در سنندج، یک روز پس از آنکه نیروهای امنیتی چهار نفر را در جریان تظاهرات روز شنبه با شلیک گلوله کشتند، مردم معترض بار دیگر به خیابان آمدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

وب‌سایت «هه‌نگاو» خبر داد که در ثلاث باباجانی، از توابع استان کرمانشاه، برای اولین بار از آغاز اعتراض‌های اخیر، مردم به خیابان آمدند.

در شهر مهاباد در آذربایجان غربی نیز در بیست و سومین شب از خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی، معترضان به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش، بخشی از خیابان‌های مرکز شهر را بستند.

«شبکه حقوق بشر کردستان» گزارش داد که شامگاه یکشنبه در جریان اعتراض‌های مردمی در محله موسک مریوان، یک شهروند معترض در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده است.

 دانشجویان نیز در شماری از دانشگاه‌های سراسر کشور، روز یکشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشگاه‌های اراک و قزوین، و نیز دانشگاه‌های علامه، الزهرا، و امیرکبیر در تهران، از جمله دانشگاه‌هایی بودند که دانشجویان در آن‌ها روز یکشنبه نیز به اعتصاب خود ادامه دادند و در تجمع‌های اعتراضی، شعارهای ضدحکومتی سردادند.

دانشجویان دانشگاه الزهرا در تهران در تجمع روز یکشنبه خود شعارهایی چون «بسیجی بی‌غیرت، داعش ما شمایی» و «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما» سردادند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران نیز در تجمع اعتراضی روز یکشنبه خود شعارهایی چون «دانشجوها تو حبسن،‌ استادامون نشستن» و «فقر و فساد و بیداد، ننگ بر این استبداد»  سر دادند.

دانشگاه تهران در جایگاه قدیمی‌ترین دانشگاه تهران، نیز روز یکشنبه شاهد تجمع دانشجویان معترضی بود که شعار «خیابون‌ها غرق خون، استادامون خفه‌خون» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند، و دانشجویان دانشگاه اراک با شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» به اعتراض خود ادامه دادند.

 دانش‌آموزان نیز روز یکشنبه در چندین شهر کشور، از جمله در مناطقی از تهران، بندرعباس، مشهد، فردیس کرج، کرمانشاه، و چند شهر دیگر در ادامه اعتراض‌ها، با برداشتن حجاب اجباری از سر، به سر دادن شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی پرداختند.

شماری از دختران دانش‌‌آموز در فردیس کرج با حضور در خیابان، شعار «‌نیکای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» سر‌دادند.

جمعی از دانش‌آموزان دختر نیز در خیابان پیروزی تهران با شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» به خیابان آمدند. در کرمانشاه، دانش‌آموزان در چند مدرسه و تشکیل تجمع اعتراضی در خیابان، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در مشهد گروهی از دانش‌آموزان دختر با حضور در خیابان شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سردادند.دانش‌آموزان یکی از مدارس منطقه صادقیه تهران نیز روز یکشنبه در جریان تظاهرات خود، علیه علی خامنه‌ای شعار دادند.

حساب توییتری «۱۵۰۰تصویر» نیز روز یکشنبه از هجوم نیروهای یگان سرکوب و لباس‌شخصی جمهوری اسلامی ایران به هنرستان دخترانه آفرینش در پردیس تهران، برای «بازداشت دانش‌آموزان معترض» خبر داد، اما در نهایت خانواده‌های دانش‌آموزان این هنرستان با درگیری با نیروهای امنیتی، مانع بازداشت فرزندان خود شدند.

گزارش‌های دیگری نیز از ورود نیروهای امنیتی به مدارس در مناطقی از تهران و دیگر شهرها برای بازداشت و برخورد با دانش‌آموزان دختر منتشر شده است. با این حال، روز یکشنبه نیز دانش‌آموزان دختر به تجمع‌های اعتراضی خود در بسیاری از مدارس ادامه دادند.

.