بیست و هفت تن مواد منفجره نیترات آمونیوم در آمریکا ناپدید شد

9

براساس گزارش‌ها حدود ۶۰ هزار پوند (حدود ۲۷ تن) نیترات آمونیوم که قابلیت تبدیل شدن به مواد منفجره را دارد در حال انتقال با یک واگن قطار به غرب آمریکا ناپدید شده است.

داینو نوبل، شرکت تولید کننده مواد منفجره داینو موبیل ناپدید شدن این مقدار ماده منفجره نیترات آمونیوم را در ۱۰ مه به مرکز ملی واکنش فدرال گزارش داده است. نیترات آمونیوم، ماده اصلی انفجار در اکلاهاما سیتی توسط تیموتی مک‌وی در سال ۱۹۹۵ بود.

بر اساس گزارش‌ها واگن مذبور که این مواد را در ۱۲ آوریل بارگیری و از شاین وایومینگ به سوی کالیفرنیا حرکت کرده بود، دو هفته بعد در  ایستگاهی در بیابان موهاوی خالی پیدا شد. از آن زمان چهار فرآیند تحقیقات به طور جداگانه آغاز شده است.

یکی از سخنگویان داینو نوبل می‌گوید که نیترات آمونیوم به صورت فله‌ای بارگیری شده و ممکنه است در طول جابجایی در نقطه‌ای از واگن قطار بیرون ریخته باشد.

وی افزود: «این واگن زمانی که از شاین به راه افتاد مهروموم شده بود. زمانی هم که به سالتدیل در کالیفرنیا رسید، مهرو موم‌ها دست‌نخورده بود. ارزیابی اولیه این است که نشتی دریچه پایین واگن ممکن است در طی انتقال ایجاد و منجر به تخلیه مواد شده باشد.»

نیترات آمونیوم چیست؟

نیترات آمونیوم با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک ماده طبیعی با قابلیت انحلال بالا در آب و به شدت گرمازا است. این ماده در صنعت کشاورزی به عنوان یک کود نیتروژنی استفاده می شود و هر چند گران است، اما در اغلب شرایط از پایداری بالایی در طبیعت برخوردار است و به همین دلیل فعالان صنعت کشاورزی آن را نسبت به دیگر کودهای نیتروژنی ترجیح می دهند.

انفجار بیروت

دلیل انفجار مهیب دو سال پیش بندر بیروت که لبنان را لرزاند بی‌توجه به تمهیدات ایمنی،  نگهداری ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم به مدت شش سال در این بندر بود.

این انفجار به اندازه‌ای قوی بوده که حتی تا ۲۴۰ کیلومتر دورتر در جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه احساس شده و مردم این جزیره تصور کردند زمین لرزه‌ای به وقوع پیوسته است.

چه چیزی باعث انفجار نیترات آمونیوم می شود؟

شرایط خاصی باید اتفاق بیافتد که این ماده پایدار بدون سوخت جانبی یا دیگر کاتالیزور خارجی خود به خود منفجر شود.

نیترات آمونیوم یک ماده انرژی زا است که با تجزیه قابلیت اشتعال زایی پیدا می کند. اگر مقدار زیادی نیترات امونیوم روی هم جمع شده باشند، می توانند امکان تولید و گسترش آتش را بدون نیاز به عامل محرک خارجی نظیر بنزین یا گازوئیل فراهم آورند.

وقتی آتش شعله ور شد، نیترات آمونیوم در اثر واکنش‌های شیمیایی اکسیژن آزاد می کند، امری که به نوبه خود باعث شعله ورتر شدن آتش می‌شود. در همان حال که ماده شیمیایی گرم می شود، گاز داغ در هوا منتشر می شود و در صورتی که مکان بسته باشد این گازها روی هم جمع شده و باعث یک انفجار یکپارچه خواهند شد.