تأکید یک نماینده آلمان بر لزوم تروریستی خواندن سپاه

8

تأکید یک نماینده آلمان بر لزوم تروریستی خواندن سپاه

نوربرت روتگن، نماینده محافظه‌کار پارلمان آلمان و از متحدان نزدیک آنگلا مرکل صدراعظم پیشین این کشور، می‌گوید که دولت آلمان باید با فشار آوردن به اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی حمایت از معترضان ایران را افزایش دهد.

این سیاستمدار آلمانی که از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ در مقام رئیس کمیته روابط خارجی بوندستاگ فعالیت داشت، در مقاله‌ای که روز دوشنبه ۱۷ بهمن در وب‌سایت شورای اروپایی منتشر شد، تأکید کرده است که «مردم ایران آگاه‌ هستند که تنها خودشان قادر به براندازی رژیم (جمهوری اسلامی) هستند».

او در عین حال افزوده: «اما با حمایت ما، روند این انقلاب می‌تواند تسریع شود».

آقای روتگن انتظار ایرانیان از آلمان و اتحادیه اروپا برای انجام اقدامات بیشتر را «به حق» دانسته و گفته است که واکنش «حداقلی» غرب در شرایطی است که آن‌ها (معترضان) جان‌شان را وسط گذاشته‌اند.

او در ادامه این پرسش «ضروری» را خطاب به مقام‌های آلمانی و اتحادیه اروپا مطرح کرده است: «آیا ما از وضعیت مخاطره‌آمیز ایران درک درستی داریم؟» و افزوده: «آیا دولت آلمان متوجه است که یک انقلاب موفق (در ایران) به مثبت‌ترین شکلی که بتوان تصور کرد دنیا را تکان خواهد داد؟»

این نماینده آلمانی با اشاره به اهمیت قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، آن را «یکی از مطالبات اصلی» مردم داخل ایران و ایرانیان مقیم خارج کشور از اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

به نوشته آقای روتگن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «مرکز قدرت رژیم» است و افزودن آن به فهرست تروریستی، جمهوری اسلامی را در قبال «ترور» وادار به پاسخگویی خواهد کرد.

او تصریح کرده است که با عملی نشدن چنین اقدامی در نشست شورای اروپایی که ماه ژانویه برگزار شد، اتحادیه اروپا نشان داد که به ایجاد «تغییر اساسی در رویکرد خود نسبت به رژیم» تمایلی ندارد.

نوربرت روتگن تأکید کرده که آن‌چه اتحادیه اروپا تا کنون در حمایت از «مردان و زنان شجاع در ایران» انجام داده «کافی نیست» و اقداماتی نظیر تحریم‌های پیشین را «جهت حفظ ظاهر» و «مطلقا حداقلی» خوانده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کمی پس از انقلاب ایران تاسیس شد، علاوه بر سرکوب و کشتار معترضان در داخل ایران، متهم به سازماندهی و انجام ترورها، حملات و سایر اقدامات تجاوزکارانه در سراسر جهان است.

همسو با اعتراضات جاری در ایران در پنج ماه گذشته، کارزار حمایت از تروریستی خواندنِ این نهاد نظامی چه از سوی معترضان ایرانی و چه از سوی سیاستمداران خارجی افزایش یافته است.

از جمله، هزاران ایرانی روز ۲۶ دی با تظاهرات در شهر استراسبورگ در فرانسه، در برابر مقر پارلمان اروپا خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

با وجود این، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره پیامدهای چنین اقدامی هشدار داده و گفته است که اگر دیگر کشورها هم مانند آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار دهند، تلاش‌ها برای احیای برجام به بن‌بست خواهد رسید و «قطعاً همه چیز دشوارتر خواهد شد».