تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر حمایت کامل نظامی از اوکراین؛ مشاور پوتین: روسیه با ناتو می‌جنگد

5

تازه‌ترین گزارش‌ها در خصوص تحولات جنگ اوکراین از تشدید درگیری‌های در جبهه‌ها شرقی حکایت دارد؛ جایی که به گفته برخی منابع، یک شهر کلیدی هدف حملات سنگین نیروهای «مزدور» کرملین موسوم به «واگنر» قرار گرفته است.

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد که مزدوران گروه نظامی واگنر حملات متمرکزی را برای تصرف سولدار، یک شهر خط مقدم جبهه شرق آغاز کرده‌اند.

این در حالیست که به گفته فرماندهان نظامی ارتش اوکراین، کرملین تواناترین واحدهای شرکت پیمانکاری نظامی واگنر را در نزدیکی این شهر واقع در شرق منطقه دونتسک مستقر کرده است

ولودیمیر زلنسکی و شماری از فرماندهان عالی تحت امر وی تاکید دارند که نیروهای اوکراینی به رغم تبادل آتش سنگین توپخانه‌ و حملات متمرکز نظامیان و مزدوران روس مواضع خود در سولدار را حفظ کرده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین در آخرین به روز رسانی صبحگاهی خود اعلام کرد که نظامیان این کشور در روز گذشته حملاتی را در نزدیکی ۱۳ شهرک در سراسر مناطق شرقی لوهانسک و دونتسک از جمله سولدار دفع کردند.

وزارت دفاع اوکراین نیز در بیانیه‌ای یادآور شد که حمله به سولدار به دنبال تلاش‌های ناموفق قبلی برای تصرف آن صورت گرفته که پیش تر منجر به تحمیل خسارات سنگین شده بود.

از سوی دیگر ارتش اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه روز گذشته بار دیگر زیرساخت های غیرنظامی را در شهرهای خارکیف، خرسون، کراماتورسک و اوچاکیف گلوله باران کردند.

ناتو و اتحادیه اروپا حمایت نظامی از اوکراین را تقویت می‌کنند

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه متعهد شدند که حمایت نظامی و تسلیحاتی از کی‌یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه را بیش از پیش تقویت کنند.

این دو نهاد وعده دادند که کلیه امکانات و تجهیزات نظامی مورد نیاز را در این خصوص در اختیار اوکراین قرار دهند.

در همین راستا، ناتو و اتحادیه اروپا به موجب توافق به دست آمده قرار است هفته آینده در خصوص انواع سلاح‌های مورد نیاز برای ارسال به اوکراین با یکدیگر رایزنی کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از امضای بیانیه‌‌ای مشترک به همراه روسای نهادهای اتحادیه اروپا گفت: «هفته آینده با اوکراینی‌ها مذاکره می‌کنیم تا ببینیم چه نوع تسلیحاتی مورد نیاز است و کدامیک از متحدان قادر به تهیه این سلاح‌ها است.»

وی تصریح کرد: «این گفتگوها در چارچوب گروه رامشتاین (گروه تماس دفاع از اوکراین) که توسط ایالات متحده ایجاد شده، انجام خواهد شد.»

به گفته دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نشستی به همین منظور در آلمان تدارک دیده شده که وزیر دفاع اوکراین نیز در آن شرکت خواهد کرد.

آقای استولتنبرگ سپس با اشاره به این که «روسیه تلفات سنگینی متحمل شده اما نباید این کشور و تلاشش برای بسیج نیرو و تجهیزات را دست کم گرفت» تاکید کرد: روسیه هدف خود را تغییر نداده و خود را مهیای ادامه جنگ می‌کند بنابر این باید برای کمک طولانی‌مدت به اوکراین آماده بود.»

از سوی دیگر اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز یادآور شد که اوکراین باید تمام تجهیزات نظامی مورد نیاز برای دفاع از خاک خود را دریافت کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز با اشاره به نخستین کمک‌های نظامی اروپا به اوکراین بلافاصله پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکید کرد: «حمایت نظامی باید تا زمانی که اطمینان حاصل شود اوکراین می تواند از خود دفاع کند، ادامه یابد.»

دولت اوکراین از متحدان غربی خود تقاضای سلاح‌های سنگین به ویژه تانک آلمانی لئوپارد۲ را کرده است؛ از سوی دیگر، فرانسه، آلمان و ایالات متحده به تازگی از ارسال خودروهای زرهی پیشرفته به اوکراین خبر داد‌ه‌اند.

گفتنی است که از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۲۱ کشور عضو ناتو هستند و دو کشور فنلاند و سوئد نیز ماه مه گذشته برای پیوستن به این اتحادیه درخواستی مشترک ارائه کردند.

روسیه با ناتو می جنگد

یکی از نزدیک ترین متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه گفت که مسکو اکنون با ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده در اوکراین می جنگد و غرب در تلاش است روسیه را از نقشه سیاسی جهان پاک کند.

به گزارش رویترز، پوتین جنگ در اوکراین را نبردی حیثیتی با «غرب متجاوز و متکبر» می داند و تاکید کرده است که روسیه از همه ابزارهای موجود برای محافظت از خود و مردمش در برابر هر متجاوزی استفاده خواهد کرد.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه که دیپلمات‌ها وی را یکی از مشاوران تندرو و پرنفوذ ولادیمیر پوتین در کرملین می‌دانند به رغم شکست‌های نظامی اخیر روسیه در میدان‌های نبرد، وعده پیروزی در اوکراین را داده است.

وی در گفتگو با یک هفته‌نامه روسی گفته است: «رویدادهای اوکراین تنها به درگیری میان مسکو و کی‌یف‌ خلاصه نمی‌شود بلکه نوعی رویارویی نظامی بین روسیه و ناتو و مهمتر از همه تقابل با ایالات متحده و بریتانیا است.»

آقای پاتروشف تاکید دارد که غرب در پی تجزیه روسیه است و در نهایت می‌خواهد «این کشور را از نقشه سیاسی جهان پاک کند.»

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به سوالی ضمن تایید اظهارات نیکلای پاتروشف، گفت که ناتو و آمریکا بخشی از درگیری اوکراین هستند.

این در حالیست که آمریکا ادعاهای روسیه مبنی بر عزم واشنگتن برای نابود کردن این کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده منابع طبیعی جهان را رد کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در همین راستا هشدار داده است که درگیری بین روسیه و ناتو می تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود.