تایید حکم اعدام علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع به اتهام جاسوسی برای بریتانیا

۷

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائيه گزارش داده که علیرضا اکبری، معاون پیشین وزیر دفاع در دوران علی شمخانی به جرم جاسوسی برای بریتانیا به اعدام محکوم شده است.

این رسانه قوه قضائيه در ادامه نوشته که آقای اکبری مدتی قبل دستگیر شده و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارجاع و پس از برگزاری جلسات رسیدگی حکم اعدام برای او صادر شده است. میزان اضافه کرده که این معاون پیشین وزارت دفاع مدتی قبل دستگیر شده است. این نهاد تاکید کرد که در پی اعتراض متهم و فرجام خواهی وی، پرونده مجددا در دیوان عالی کشور بررسی شد و دیوان عالی کشور ضمن رد فرجام خواهی، دادنامه اولیه را ابرام و حکم اعدام اکبری را تایید نمود. به نظر می‌رسد با نهایی شدن حکم وی، احتمال اعدام آقای اکبری قریب‌الوقوع باشد.

اقای اکبری که سالها در وزارت دفاع حضور داشته همواره حضور پررنگی در فضای رسانه‌ای داشت اما از حدود ۳ سال پیش دیگر خبری از او در فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای ایران نبود و به نظر می‌رسد از همان زمان بازداشت شده است. مشخص نیست چرا پس از گذشت چندین سال این پرونده ناگهان رسانه‌ای شده و صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری منتشر شده است.

در همین رابطه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم در بیانیه‌ای توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه داده است. در این بیانیه ادعا شده که اکبری در زمان مراجعه به سفارت بریتانیا در تهران مورد توجه سرویس جاسوسی این کشور قرار گرفته و در ادامه و در سفرهای اروپایی او به صورت کامل با دستگاه‌های جاسوسی بریتانیا همکاری کرده است.

وزارت اطلاعات همچنین در ادامه بیانیه خود مدعی شده که اکبری به یک «جاسوس کلیدی برای سرویس اس آی اس بریتانیا» در آمده است.

آقای اکبری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به حکم قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. با این حال از جزيیات اتهامات و روند دادگاه او خبری در دست نیست.

همزمان بی‌بی‌سی فارسی یک فایل صوتی از علیرضا اکبری منتشر کرده که در آن این زندانی توضیحاتی در خصوص پرونده خود ارائه می‌دهد. در این فایل صوتی اکبری می‌گوید: « می‌گویند آقای شمخانی در مقابل دریافت یک شیشه عطر و یک پیراهن به عنوان هدیه، اطلاعات سری مملکت را به من داده است و من به بیگانه دادم، زیر نظر وزارت اطلاعات. وزارت اطلاعات چرا آن موقع مرا بازداشت نکرده است؟»

بی‌بی‌سی همچنین نوشته که آقای اکبری یک شهروند دوتابعیتی ایرانی – بریتانیایی است و به نقل از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا نوشته که این کشور به دفعات با مقام‌های ایرانی در خصوص آقای اکبری صحبت کرده‌اند.

این رسانه همچنین به نقل از همسر آقای اکبری نوشته مقام‌های جمهوری اسلامی خانواده را برای «ملاقات آخر» با این زندانی محکوم به اعدام فراخوانده‌اند. خانم اکبری در این خصوص گفته است: «روز سه‌شنبه مطابق روال عادی با آقای اکبری ملاقات انجام شده است،اما امروز چهارشنبه، دوباره برای آخرین ملاقات با خانواده تماس گرفته شده است.»

گفته می‌شود که آقای اکبری روز سه‌شنبه به انفرادی زندان اوین منتقل شده که این مسئله نگرانی‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام او را شدت بخشیده است.

علیرضا اکبری که در دولت محمد خاتمی معاون علی شمخانی در وزارت دفاع بوده پس از آن دیگر سمت دولتی نداشته است.