تبعه فرانسوی با وجود «تبرئه در دادگاه تجدیدنظر» همچنان در ایران زندانی است

7

یکی از وکلای مدافع بنژامن بری‌یر، تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران اعلام کرد که موکلش در دادگاه تجدیدنظر از اتهام وارده تبرئه شده اما آزاد نشده است.

بنژامن بری‌یر، ۳۸ ساله، که ماه مه سال ۲۰۲۰ در نزدیکی مرز ایران با ترکمنستان بازداشت شد پیش از این به اتهام «جاسوسی» به هشت سال زندان محکوم شده بود. فیلیپ وال، وکیل مدافع فرانسوی بنژامن بری‌یر می‌گوید موکلش با وجود تبرئه از سوی یک دادگاه تجدیدنظر در استان خراسان رضوی همچنان در زندان مشهد محبوس است.

به گفته وی دستور آزادی بنژامن بری‌یر یک روز پس از صدور حکم تبرئه‌اش صادر شد اما در نهایت «در آخرین لحظه» از خروج او از زندان جلوگیری شد. فیلیپ وال گفت که بنژامن بری‌یر وسائل خود را برای خروج از زندان جمع کرده بود اما آزاد نشد.

وکیل مدافع بنژامن بری‌یر از مسئولان ایران خواست که به تصمیم‌های قوه قضائیه احترام بگذارند.

خواهر بنژامن بری‌یر گفته است که برادرش همچنان به اعتصاب غذای خود که روز ۲۸ ژانویه آغاز کرده بود ادامه می‌دهد و از نظر فیزیکی «بسیار ضعیف» شده است. بنژامن بری‌یر پیش از این در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نیز در اعتراض به شرایط نگهداری خود دست به اعتصاب غذا زده بود.

برخی گزارش‌ها حاکی است که قرار است به اتهام‌های بنژامن بری‌یر بار دیگر رسیدگی شود.

اتهام «جاسوسی» علیه این تبعه فرانسوی در پی «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» با پهپاد مطرح شده بود. بنژامن بری‌یر همواره اتهام وارده علیه خود را رد کرده است و هدف از سفرش به ایران را «گردشگری» عنوان می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه حاضر به اظهارنظر جدید درباره پرونده بنژامن‌بری‌یر نشده اما بر لزوم «آزادی فوری» تمام اتباع بازداشت شده خود در ایران تاکید کرده است.

در مجموع شش شهروند فرانسه یا افرادی دو تابعیتی با ملیت این کشور هم‌اکنون در ایران در بازداشت به سر می‌برند. پاریس حکومت ایران را به پیگیری «دیپلماسی گروگان‌گیری» متهم می‌کند. مقام‌های فرانسوی اتباع بازداشت‌شده کشورشان در ایران «گروگان» می‌دانند.

به جز شش تبعه فرانسوی ۱۱ تبعه دیگر کشورهای غربی که اغلب دوتابعیتی هستند نیز هم‌اکنون در ایران در زندان به سر می‌برند.

روابط تهران با کشورهای غربی طی ماه‌های گذشته به دنبال سرکوب اعتراض‌هایی که در پی جان باختن مهسا امینی آغاز شد تیره‌تر شده است.