تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در ده‌ها دانشگاه‌ زیر فشارهای شدید امنیتی

Screen Shot 2022-10-16 at 8.33.27 PM

با وجود فشارهای امنیتی شدید و بازداشت‌های گسترده دانشجویان، روز یکشنبه، ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر)، هزاران دانشجو در دانشگاه‌های مختلف سراسر ایران، از جمله در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرج، شهرکرد، و رشت تجمع‌های اعتراضی برگزار، و از تظاهرات‌های مردمی حمایت کردند.

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در امیرآباد تهران، روز یکشنبه با تجمعی پرتعداد، از نخستین دانشجویانی بودند که به آتش‌سوزی زندان اوین واکنش نشان داده و شعار «تهران شده بازداشتگاه، اوین شده کشتارگاه» سردادند.

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در جریان تجمع اعتراضی خود، بر محکومیت «حمله به زندانیان زندان اوین و سرکوب فراگیر مردم» تاکید کردند و در بخشی از این تجمع خود نیز شعار «باز سینما رکسی دیگه، مردم پاشین بسه دیگه» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سردادند.

شعار این دانشجویان در مقابل محل تکیه‌ بسیج در محوطه دانشکده فنی هم شعار «بسیجی ساندیس‌خور، آخرشه خوب بخور» بود.

تجمع دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز روز یکشنبه در محاصره نیروهای حراست و تهدید ورود نیروهای امنیتی، برگزار شد و دانشجویان با شعارهایی چون «همش میگن گفت‌و‌گو، مرگ بر دروغگو» و شعارهای اعتراضی دیگر، به تجمع و اعتصاب خود ادامه دادند.

دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی در تهران نیز روز یکشنبه با تجمع اعتراضی در محوطه این دانشکده، شعارهایی چون «ما صدای اوینیم، می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» سردادند.

در دانشگاه گیلان، دانشجویان معترض با تجمع در محوطه این دانشگاه در شهر رشت، به اعتصاب خود ادامه دادند. شعار دانشجویان دانشگاه گیلان در تجمع اعتراضی روز یکشنبه «زن، زندگی، آزادی، مرد، میهن، آبادی» و «آهای نشسته‌ها، مهسای بعدی از شماست» بود.

دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گیلان در تجمعی در اعتراض به حمله به زندانیان زندان اوین، شعار «هی کشتن و تیر زدن، اوین رو آتیش زدن» سردادند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برای اعتراض به بازداشت و کشتار گسترده مردم، در بیمارستان خمینی این شهر تجمع و اعتصاب کردند.

در دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم دانشجویان با تجمع در محوطه این دانشگاه شعارهای ضدحکومتی سر دادند. دانشجویان معترض دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با سر دادن شعارهایی در حمایت از اعتراضات سراسری، از جمله شعار «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، ترانه «برای…» را با یکدیگر همخوانی کردند.

دانشجویان دانشگاه نبی‌اکرم تبریز نیز با برگزاری «تحصن سکوت»، به بازداشت عرفان زردهی، از دانشجویان این دانشگاه، اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد تهران نیز روز یکشنبه در اعتراض به اعمال خشونت بی‌حد و حصر علیه مردم و دانشجویان، تجمع کردند و شعارهایی در حمایت از خیزش مردم سردادند که این تجمع با حمله نیروهای بسیج مواجه شد.

دانشجویان دانشگاه سوره در حالی تحصن خود را در حیاط دانشگاه آغاز کردند که نیروهای حراست دانشگاه با اشاره به حضور نیروی انتظامی در برابر دانشگاه، آن‌ها را تهدید کردند و گفتند که در صورت ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به دانشگاه، مسئولیتی برای حفظ امنیت دانشجویان ندارند.

دانشجویان دانشگاه آزاد کرج نیز در همراهی با اعتراضات مردمی، ضمن برگزاری تجمع اعتراضی، شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «نیکای ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن» سر دادند.

علاوه بر این موارد، دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ریاضی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دانشگاه شهرکرد، و شمار دیگری از دانشگاه‌های سراسر ایران، تجمع برگزار کردند و با حمایت از اعتراض‌‌های مردمی، به خشونت و سرکوب حکومتی اعتراض کردند.

همچنین عصر یکشنبه مردم معترض در مناطق شوش، آریاشهر، اکباتان و آریاشهر در تهران  به خیابان ریختند و مطابق روزهای گذشته علیه حاکمیت شعار سر دادند.