تجمع سراسری بازنشستگان با شعارعلیه مقامات دولتی

02

بازنشستگان روز یکشنبه، ۲۳ مرداد ماه، در شهرهای بجنورد، رشت، شوش، اهواز و کرمانشاه دست به تجمع و اعتراض زدند. آنها بار دیگر در این تجمعات، با سر دادن شعار علیه مقامات حکومت، نسبت به معضلات معیشتی خود اعتراض کردند.

افزایش حقوق بر مبنای مصوبات شورای عالی کار خواسته‌ای است که بازنشستگان تامین اجتماعی در ایران آن را دنبال می‌کنند و دولت با وعده‌هایش هر روز تحقق این خواسته را درحالی که حدود پنج ماه از ابتدای سال می‌گذرد به آینده موکول می‌کند.

بازنشستگان محمد مخبر، معاون اول رئیسی را یکی از مهم‌ترین عوامل اجرایی نشدن همسان‌سازی حقوق عنوان می‌کنند. در شهر شوش، بازنشستگان با تجمع مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهر علیه مخبر شعار سر دادند و گفتند: «ننگ ما، ننگ ما؛ مخبر الدنگ ما!»

بازنشستگان شهر اهواز نیز با شعار «می‌جنگیم می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم» بار دیگر اقدام به برپایی تجمع کردند. شهر اهواز تا به امروز یکی از مهم‌ترین شهرهایی بوده که تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در آن برگزار شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر از دوسال است که به‌طور سراسری دست به تجمعات اعتراضی می‌زنند و می‌گویند تا تحقق مطالباتشان به این اعتراضات ادامه خواهند داد. محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، در حاشیه نشست هیت دولت، بدون اشاره به اعتراض‌های بازنشستگان گفت: «میزان افزایش حقوق بازنشستگان مستلزم بررسی بیشتر است و هنوز رقم آن مشخص نشده است.»

او افزود: «دولت مسئولیت تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان را به هیئت‌امنای تامین اجتماعی سپرده و این موضوع هنوز به جمع‌بندی و نتیجه نرسیده است.»

سرپرست وزارت رفاه بدون هیچ توضیح بیشتری گفت: «با توجه به منافع و اعتبارات لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان، نیازمند زمان بیشتری برای ارزیابی هستیم.»

او بار دیگر تنها وعده داد که افزایش حقوق بازنشستگان تا هفته آینده بررسی و نتیجه نهایی آن اعلام می‌شود. اما بازنشستگان می‌گویند، با وجود گذشت پنج ماه از سال جاری، هنوز میزان حقوق دریافتی آنان مشخص نیست، در حالیکه موج گرانی‌ها ادامه دارد.

نصرالله دریابیگی، رئیس کانون کارگران بازنشسته استان مازندران، نیز با اشاره به انتظار پنج ‌ماهه بازنشستگان برای ابلاغ مصوبه افزایش مستمری، گفت: «سرپرست وزارت کار و مدیرعامل تامین اجتماعی هرچه سریع‌تر باید تکلیف نهایی خود را برای ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و سایر مطالبات و مشکلات آنان مشخص کنند.»

از سویی دیگر در تهران و روبه‌روی دادسری ۱۵ خرداد، یک تجمع اعتراضی دیگر برگزار شد. مال‌باختگان اریتا (ایرتویا) و نگین خودرو با گذشت بیش از پنج سال سردرگمی بار دیگر برای دریافت مطالبات خود اقدام به برگزاری تجمع کردند. از سال ۹۶ پرونده مال‌باختگان این دو شرکت در دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی در حال پیگیری است، اما سرمایه تعداد زیادی از مردم همچنان در گمرک مانده و آنها بعد از پنج سال سال کماکان بلاتکلیف هستند.