تحریم‌های تازه بریتانیا و اروپا علیه ایران همزمان با تجمع ایرانیان در بروکسل

3

همزمان با تجمع عظیم ایرانیان در بروکسل، دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی وضع کردند.

اتحادیه اروپا ۳۲ مقام و دو نهاد جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا از زمان شروع اعتراضات ماه‌های اخیر در ایران است. اعتراضاتی که در پی کشته شدن مهسا امینی، در زمان بازداشت در دست گشت ارشاد آغاز شده است.

در این مدت در مجموع ۱۹۶ فرد و ۳۳ نهاد جمهوری اسلامی تحریم شده‌اند.

این افراد و سازمان‌ها به اتهام «نقض حقوق بشر» در ایران و «دست داشتن در سرکوب امنیتی معترضان» تحریم شدند

یوسف نوری،  وزیر آموزش و پروش و محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد  و شماری از مقامات قوه قضائیه و روسای زندان‌های ایران  از جمله مقامات تحریم شده هستند.

«بنیاد تعاون فرماندهی انتظامی» و  «پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» هم دو نهادی هستند که اتحادیه اروپا آنها را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

دولت بریتانیا هم امروز در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران هشت نفر از مقامات جمهوری اسلامی از جمله چند فرمانده سپاه و ۳ قاضی را تحریم‌ کرد.

موسی الحسینی قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب کرج،‌ مرتضی براتی قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب استان اصفهان،‌ هادی منصوری قاضی شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد و حسن عسگری فرماندار سنندج از جمله افراد تحریم شده هستند.

پرویز ابسالان جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، امان‌الله گرشاسبی جانشین فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان، محمد کرمی فرماندار استان سیستان و بلوچستان،‌ موسی حسینی جانشین سپاه نینوای گلستان و محمدتقی اصانلو فرمانده نیروی زمینی سپاه هم که به فهرست تحریمهای بریتانیا علیه مقامات ایران اضافه شده است.

علیرضا آخوندی،‌ نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد و دریا صفایی، نماینده ایرانی پارلمان بلژیک

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، علیرضا آخوندی،‌ نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد و دریا صفایی، نماینده ایرانی پارلمان بلژیک

تجمع بزرگ ایرانیان در بروکسل همزمان با جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا

همزمان با جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مخالفان جمهوری اسلامی در شهر بروکسل راهپیمایی و در مقابل ساختمان شورای اروپایی در این شهر تجمع کردند.

در این تجمع چهره‌های سرشناس مخالفان از جمله مسیح علی‌نژاد،‌ حامد اسماعیلیون،‌ دریا صفایی، نماینده ایرانی پارلمان بلژیک وعلیرضا آخوندی،‌ نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد حضور دارند.

تجمع امروز در بروکسل به دعوت شماری از مخالفان جمهوری اسلامی برگزار شده است.

قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا از جمله درخواست‌های تجمع کنندگان است.

سپاه پاسداران در حال حاضر در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و کانادا قرار دارد.

هفته گذشته،‌ در تجمع بزرگی در شهر پاریس، علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد از ایرانیان خواست تا امروز، دوشنبه ۲۰ فوریه در مقابل شورای اروپایی تجمع کنند.

آقای آخوندی حضور ایرانیان را مانند حضورشان در مقابل پارلمان اروپا در استراسبورگ مهم توصیف کرده بود و گفته بود که «مهم است که ایرانیان صدای خودشان را به گوش وزرای خارجه کشورهای اروپایی برسانند.»

پارلمان اروپا در استراسبورگ، هفته پیش در قطعنامه‌ای پیشنهادی خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی به شدت به این قطعنامه واکنش نشان دادند و اتحادیه اروپا و اعضای آن را درباره «عواقب» آن تهدید کرده اند.

پیش از تصویب این قطعنامه اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرده بود.

انتظار می‌رود که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود که پنجمین سری از تحریم‌های اتحادیه اروپا پس از اعتراضات اخیر در ایران است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز گفت مجموعه تحریم‌های جدید و مهمی در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران در نظر خواهد گرفت.

 تجمع ایرانیان در بروکسل

منبع تصویر، ERIC LALMAND/BELGA MAG/AFP VIA GETTY IMAGES

توضیح تصویر، همزمان با جلسه وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل، ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی هم در این شهر تجمع کردند

مثل تجمعات هفته‌های گذشته، از شهرهای مختلف اروپا ایرانیان به طرف بروکسل به راه افتادند.

ژیار گل، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی که برای پوشش خبر این تجمع به بروکسل رفته است می‌گوید که از دیشب در این شهر حضور ایرانیان به طور مشخص و محسوس است و در همه هتل‌ها،‌ ایستگاه‌های قطار و خیابان دیده می‌شوند