تحریم‌های حقوق بشری کانادا علیه ۱۲ مقام ارشد جمهوری اسلامی

۰

کانادا روز دوشنبه، ۲۷ فوریه (۸ اسفند)، اعلام کرد که به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران،  تحریم‌های بیشتری علیه مقام‌های این رژیم اعمال می‌کند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، اعلام کرد که ۱۲ مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقشی که در «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» دارند، از جمله از طریق سرکوب تظاهرات در بخش غربی کشور، تحریم کرده است.

نام اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان، و مرتضی میرآقایی، فرمانده شبه‌نظامیان بسیج در سنندج، نیز ‌در فهرست افراد تحریم‌شده اخیر به چشم می‌خورد.

با اعمال این تحریم‌ها، دارایی‌های افراد مذکور در کانادا مسدود، و ورود آن‌ها به کانادا ممنوع می‌شود.

دفتر وزیر امور خارجه کانادا همچنین گفته است که این کشور برای پاسخ دادن به رفتار وحشتناک رژیم ایران با مردمش، با متحدان بین‌المللی‌‌ خود همکاری می‌کند.

وزارت خارجه کانادا پیش از این نیز تاکید کرده بود که مجموعه تحریم‌های اتاوا علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران، صرفا به منظور تحت فشار قرار دادن عوامل سرکوب‌های سیاسی، یا اشخاصی است که در نقض مستمر حقوق بشر در ایران دست دارند.

وزارت خارجه کانادا تاکنون چندین بسته تحریمی علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی، اشخاص و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران، و رسانه‌های وابسته به دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.

تحریم‌های حقوق بشری کانادا در حالی اعلام می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عصر دوشنبه، ۲۷ فوریه (۸ اسفند)، در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر احترام و ارتقای حقوق بشر پایبند است.»

چنین ادعایی در حالی مطرح می‌شود که در جریان اعتراضات گسترده سراسری در ایران از ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ و پس از کشته شدن مهسا امینی، دختر جوان کرد ۲۲ ساله، در بازداشت گشت ارشاد، شدیدترین سرکوب‌ها علیه معترضان اعمال شده است. در جریان این اعتراضات، نیروهای امنیتی و پلیس جمهوری اسلامی به روی مردم در خیابان‌ها آتش گشودند و بیش از ۵۰۰ نفر را کشتند و ده‌ها هزار نفر را بازداشت، و چند تن را نیز در پی محاکمات فرمایشی اعدام کردند