تحصن در دانشگاه‌های ایران؛ «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل می‌شه»

8

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف ایران روز سه‌شنبه در حمایت از اعتراضات سراسری این کشور تجمع و تحصن برگزار کرده‌اند.‌

در ویدئوها و عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دانشجویانی دیده می‌شوند که در ساختمان یا محوطه دانشگاه‌ها در تهران و سایر شهرها گرد آمده‌اند.

روز سه‌شنبه گزارش‌هایی از اعتراض و تحصن در دانشگاه شهید بهشتی، امیرکبیر، الزهرا، اصفهان، یزد، مدنی آذربایجان، شیراز، دانشگاه علوم پزشکی سنندج و صنعتی شریف منتشر شد.

در این تجمع‌ها برخی از دانشجویان پلاکاردهایی در دست داشتند که هشدار می‌داد اگر همکلاسی‌هایشان آزاد نشوند کلاسی برگزار نخواهد شد.

فعالان می‌گویند که حدود ۳۰۰ دانشجو از زمان شروع ناآرامی‌های ایران در روز ۲۶ شهریور بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا می‌گوید که روز دوشنبه سه دانشجو در دانشگاه آزاد شیراز و یک دانشجو هم در شهر زاهدان دستگیر شدند.

بنابه گزارش‌ها شمار زیادی از دانشجویان هم ممنوع‌الورود یا تعلیق شده‌اند.

روز سه‌شنبه در یکی از تجمع‌ها که با حضور روسای دانشگاه تشکیل شده بود دانشجویان تهدید کردند که در صورت تعلیق همکلاسی‌هایشان، کلاس‌های درس و دانشگاه را تعطیل خواهند کرد.

پایان پست Instagram, 1

در روزهای گذشته، و در پی چند هفته اعتراضات دانشجویی، حمله به خوابگاه‌ها، بازداشت دانشجویان و برخورد تند بسیج با دانشجویان خبرساز شده بود.

روز سه‎‌شنبه ‌دانشجویان معترض در دانشگاه مدنی آذربایجان در تجمعی شعار «بسیجی، داعشی، پیوندتان مبارک» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علامه در تهران هم به تعلیق دانشجویان از سوی مسئولان دانشگاه اعتراض کردند. به نوشته وبسایت امتداد، بیش از ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه بدون احضار به کمیته انضباطی، تعلیق شده‌اند.

دبیر کمیته انضباطی دانشگاه به دانشجویان گفته که تصمیم به تعلیق یک ماهه، فراقانونی بوده و اتخاذ آن در حیطه اختیارات دانشگاه نیست. ۲۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه در منازل خود یا بیرون از دانشگاه بازداشت شده‌اند.

دیروز بسیج دانشجویی چند دانشگاه ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، خواستار صدور حکم تعلیق و محرومیت از تحصیل برای دانشجویان معترض شدند.

همزمان ویدیویی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که گفته می‌شود از لحظه «ربودن یکی از دانشجویان با ماشین بدون پلاک» در روز ۷ آبان ثبت شده است.

پایان پست Instagram, 2

فردی که این ویدیو را فرستاده می‌گوید دانشجویان با صدای دختری که نمی‌خواست سوار ماشین سیاه داخل ویدیو شود جمع شدند اما نتوانستند جلوی خودرو را بگیرند. این فرد می‌گوید: «دستگیری و ربوده شدن در دانشگاه علوم‌تحقیقات هر روز اتفاق می‌افتد.»

همزمان اعتراضات دانش‌آموزی هم ادامه داشته و به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از جمله در شهریار، مریوان، دیواندره، سقز، قزوین و تهران مشاهده شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نوشت: «متاسفانه هر روز تعدادی به آمار دانش آموزان و کودکان جان باخته در اعتراضات اخیر افزوده می‌شود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با تکیه بر منابع موثق قتل بیش از ۳۰ نفر از تاکنون تایید کرده است.»

این شورا در بیانیه خود خواستار اطلاعات بیشتر در مورد ۹ دانش آموز دیگر می‌شود که می‌گوید ممکن است کشته شده باشند.

پایان پست Instagram, 3

اعتراضات ایران در پی کشته شدن مهسا امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد در روز ۲۲ شهریور شروع شد. دولت جمهوری اسلامی هرگونه نقشی در قتل او را رد می‌کند.

این اعتراضات بزرگترین چالشی است که حاکمان اسلامگرای ایران از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ با آن روبرو بوده‌اند و بسیاری از معترضان آن را شروع یک انقلاب توصیف می‌کنند.

سایر خبرهای مهم روز:

  • در ویدیویی که روز ۱۰ آبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بیش از ۱۰ مامور یک معترض را که روی زمین افتاده کتک می‌زنند و به نظر می‌رسد با موتور هم او را مورد حمله قرار می‌دهند و در آخر از فاصله بسیار نزدیک به او شلیک می‌کنند
  • خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز دوشنبه گزارش داد که حداقل ۲۸۷ نفر از جمله ۴۶ کودک در اعتراضات شش هفته اخیر توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند. براساس این گزارش ۱۴ هزار و ۱۶۰ نفر بازداشت شده‌اند
  • یک روزنامه دولتی گزارش می‌دهد که ۳۵ مامور امنیتی هم به دست آنچه دولت «اغتشاشگران» می خواند کشته شده‌اند
  • علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون حدود هزار کیفرخواست برای معترضان دستگیر شده در اعتراضات تهران صادر شده است
  • مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و سرشناس‌ترین روحانی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان، در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشته: «۴۳ سال با حمایت ملت خوب ایران، حکومت استمرار داشته است؛ آیا ‌اکنون که مردم از عملکرد مسئولان خسته شده‌اند، باید به سرکوب، زور و سرنیزه متوسل شد؟ آیا به این فکر کردید که آینده با همین مردم باید زندگی کنید؟»
  • بنا بر گزارش‌ها وحید موسوی، خواننده اهل خرم آباد که اخیرا در یکی از مسابقات استعدادیابی تلویزیون ایران هم شرکت کرده بود، بازداشت شده است. در شبکه‌های اجتماعی چند هنرمند نسبت وضعیت آقای موسوی ابراز نگرانی کرده‌اند و علت بازداشت او را انتشار پست‌هایی درباره مهسا امینی و نیکا شاکرمی ذکر کرده‌اند
  • چند روز پس از آن که پارلمان استرالیا در پاسخ به تقاضای ایرانیان مقیم این کشور، طوماری آنلاین با هدف «اخراج سفیر جمهوری اسلامی و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی» این کشور راه اندازی کرد، پارلمان نیوزیلند هم در اقدامی مشابه، طوماری برای اخراج سفیر جمهوری اسلامی از این کشور در وبسایت خود راه اندازی کرده است
  • ویدیوهایی از شهر دهلران منتشر شده که ظاهرا نشان می دهد برای مقابله با معترضان در این شهر از نیروهای مرزبانی استفاده می شود. گفته می‌شود این ویدیو مربوط به ۱۰ آبان ۱۴۰۱ است
  • اداره صنعت و معدن ایران – صمت – در سیستان و بلوچستان تعطیلی چند واحد معدنی در حوزه تفتان خاش به دست مردم را تایید کرده است. رسانه‌های محلی پیش‌تر از تعطیلی معدن طلای انجیرک به دست مردم منطقه خبر داده بودند
  • سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی «امام» گزارش‌ها درباره انجام پروازهای خارج از برنامه برای خروج «عده‌ای خاص» از ایران را رد کرده است
  • در پی انتشار گسترده و متعدد موارد تخریب عمدی اموال عمومی طی اعتراضات اخیر در ایران، روزنامه همشهری در گزارشی این افراد را «پلیس‌نما» خوانده است.
  • روزنامه «ایران» وابسته به دولت جمهوری اسلامی، به نقل امیر پویان رفیعی‌ شاد، رئیس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران از رکود صنعت گردشگری در پی اعتراضات خیابانی در ایران خبر داده است
  • ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در ایران تاکنون هشت نفر از خبرنگاران بازداشتی در این کشور آزاد شده‌اند